Volvo XC90 to chyba najdłużej produkowane Volvo w nowoczesnej historii marki oraz najdłużej produkowany luksusowy SUV. Dodatkowo XC90 to pierwszy w historii marki SUV. W niewiele zmienionej formie produkowane jest już 11 rok (od 2002 roku). Co skłoniło właścicieli tego samochodu do jego zakupu, zamiast niemieckiego Volkswagena Touareg BMW X5, Mercedesa ML czy Porsche Cayenne?
XC90 przeszło lifting w 2012 roku. Niektórzy opisują pojazdy po liftingu jako XC90 II.
Dwieście tysięcy złotych… to bardzo mało?
Cena katalogowa dużego SUV-a Volvo rozpoczyna się trochę poniżej od 200 000 zł. Do Touarega musimy dołożyć prawie 30 000 zł a żeby kupić najtańsze X5, ML lub Cayenne musimy do XC90 dołożyć około 100 000 zł… patrząc z tego pułapu cenowego możemy uznać że XC90 jest tanim SUV-em w swojej klasie.
Niższą cenę XC90 powoduje zastosowanie jedynie przedniego napędu w najtańszych wersjach oraz zastosowanie słabszych silników.
Podstawowe silniki nie zachwycają dynamiką
W porównaniu ze standardowymi silnikami w konkurencji silnik XC90 nie zachwycają osiągami. Czego można oczekiwać z benzynowego silnika 2.5 litrowego bez turbo doładowania o mocy 210 KM bądź diesla 2.4, który ma jedynie 163 KM? Przy masie własnej ponad dwóch ton z pewnością nie dynamiki. Osoby zainteresowane dobrymi osiągami odsyłamy do modelu z silnikiem benzynowym o pojemności 4.4 litra i mocy 315 KM.
Dla oszczędnych: diesel
Dla oszczędnych wielbicieli XC90 polecamy 200 konny silnik 2.4 D5. Zużywa on podobne ilości paliwa co starszy 2.4 D3 163 KM ale oferuje lepszą dynamikę.
Benzynowe silniki dobrze znoszą gaz
Zarówno wolnossące silniki benzynowe jak i turbodoładowane nieźle znoszą gaz. Warto jednak pamiętać oddając do „gazownika” Volvo XC90 z silnikiem turbo by powierzyć auto osobie, której nie jest obce „gazownie” silnik turbo.
7 miejsc: starczy miejsca dla rodziny, teścia i teściowej!
Volvo XC90 posiada opcję montażu 7 miejsc. Nie są to miejsca – jak w wielu samochodach typu kombi – jedynie dla dzieci. Osoby mające 170 cm wzrostu dobrze się będą czuły w 3-cim rzędzie foteli. Oznacza to że od czasu do czasu Volvo XC90 może okazać się idealnym rodzinnym samochodem. Bagażnik po umieszczeniu 7-miu siedzeń oczywiście ulega znacznemu zmniejszeniu. Pozostaje jednak 249 litrów. Na piknik czy wspólną wyprawę z okazji Wszystkich Świętych – wystarczy.
Niezłe właściwości terenowe
Volvo XC90 z napędem 4×4 posiada dobre właściwości terenowe. Wiele osób ceni ten samochód również za dobre prowadzenie na szosie.
Używane XC90?
Najtańsze XC90 z początku produkcji kupimy już za około 25 000 zł. Oczywiście w tej cenie są to samochody, które w najbliższej przyszłości będą wymagać „inwestycji”. Trudno jednak zaprzeczyć, że trudno znaleźć lepiej wyglądającego SUV-a w tej cenie. BMW X5 w tej cenie nie dość, że wygląda jak troszkę starszy model – co nie jest dziwne – pierwsze X5 było produkowane od 1999 roku, po drugie X5 w tak niskiej cenie będzie zdecydowanie bardziej „zmęczone”.
W momencie pojawienia się nowego modelu XC90 bądź zakończenia produkcji zapewne ceny używanych XC90 spadną pojazd stanie się więc jeszcze ciekawszym autem na rynku wtórnym.
Nie ma jak to luksusowy SUV z instalacją LPG. Ludzie niekiedy są złośliwi i mówią po co Ci gaz w takim samochodzie. No właśnie. Do normalnego kompakta 1.6, 1.8 czy 2.0 NIGDY bym gazu nie założy. Prawdziwa opłacalność instalacji gazowej – mowa o osobach które jeżdżą normalnie 15 – 20 tysięcy rocznie – zaczyna się przy średnim spalaniu benzyny powyżej 10 litrów. Osobiście miałem różne samochody na gaz. Wszystkie to były SUV-y Pierwszym z nich był Ford Explorer 4.0 V6, który sprawił że zakochałem się w takim rozwiązaniu. Potem Jeep Grand Cherokee WJ 4.7 V8. Aktualnie posiadam Volvo XC90 4.4i. Na gazie. Rocznik 2005. Niestety bardzo trudno znaleźć XC90 z tym jedynym słusznym silnikiem. Jechałem po niego 300 km 🙂 Na szczęście nie okazał się spawanym przystankiem autobusowym 🙂 Kupiłem go za 50000 zł. Jak oglądałem BMW X5 w tej samej cenie to była tragedia. Jak ludzie wsiadają do mojego Volvo to myślą że ten samochód ma max 3 do 5 lat.
Średnie spalanie gazu przez ten samochód to 18 litrów LPG i 2 litry benzyny (dość dużo jazdy miejskiej)… dużo czy mało? Ostatnio liczyłem: tak jakby mi na benzynie spalił 10 litrów. Niestety wszystkie SUV-y palą dużo więcej niż 10 litrów benzyny…
A ja odradzam używane SUV-y za około 50000 zł. Dopłacając niewiele można kupić bardzo fajnego Fiata Freemont 3.6 V6. Byłem u dealera rozmawiałem i cena 120000 zł za takie auto jest do osiągnięcia. Takie używane Volvo XC90 będzie miało nalatane 200 000 km minimum. Mimo, że tapicerka wygląda ładnie to skrzynia automatyczna będzie wymagała niedługo remontu. Aha no i taki Fiat dużo mniej spali bo to już nowoczesny silnik.
Koszty napraw większość osób które kupują auto za 50 tysięcy w przypadku SUV-a prowadzą do tego, że takie osoby męczą się z tymi samochodami a potem się pozbywają za 30 tysięcy.
XC90 tylko z silnikiem 2,5T B5254T2 – kwintesencją szwedzkiej motoryzacji. Pół miliona km nie robi na nim wrażenia. Spalanie umiarkowane.