Często spotykanym problemem w samochodach z automatyczną skrzynią biegów jest szarpanie podczas zmiany biegów, objawia się to tym że gdy skrzynia zmieni bieg na wyższy odczuwalne jest „kopnięcie” w tył auta.
Dlaczego automat szarpie?
Powodów może być bardzo wiele, często przyczyna leży poza automatyczną skrzynią biegów i jest spowodowana luzami w układzie napędowym. W samochodach z tylnym napędem często są to luzy na wale napędowym, luzy na tylnych wahaczach czy stabilizatorach (często spotykanych w BMW ósemkach), luzy mogą także powstawać na poduszkach skrzyni biegów i poduszkach silnika, podejrzane są one bardzo jeśli kapie na nie olej i pracują w oleju, olej bardzo przyspiesza zużycie gumy i mógł spowodować ich szybkie zużycie.
Często przyczyną szarpania są problemy z silnikiem w tym także lewe powietrze, skrzynia biegów pobiera dane o obciążeniu z przepływomierza silnika który jest oszukiwany przez lewe powietrze. Gdy silnik jest w złym stanie technicznym, ma niską kompresję lub nie pracuje któryś cylinder bądź układ zapłonowy ma przebicia także automat może szarpać.
Automatyczna skrzynia i LPG
Bardzo często przyczyną szarpania na gazie jest źle dobrana, założona lub zużyta instalacja LPG. Skrzynie automatyczne są bardzo wrażliwe na złe instalacje gazowe. W przypadku automatów wchodzi w grę praktycznie tylko sekwencyjna instalacja gazowa, przy instalacji mieszalnikowej (opartej na mikserze) szarpania to bardzo często normalność nawet w autach które przed założeniem instalacji w ogóle nie szarpały.
Uszkodzona skrzynia biegów
Niestety czasami zdarza się że winna jest sama skrzynia, wtedy należy udać się do specjalisty, jeśli skrzynia tylko szarpie a nie ma innych objawów winne mogą być zawory sterujące skrzynią biegów. Takie zawory czasami są zabrudzone i przez to zawieszają się. Dzieje się tak bardzo często w przypadku zapominania o wymianie oleju. W niektórych autach zawory te można także regulować.
Zły olej w skrzyni
Nieprawidłowo dobrany olej w skrzyni również może być przyczyną szarpania.
Mój automat w Mercedesie E klasy również szarpie, szarpie od momentu zakupu to jest 4 lata i 70 000 km i dalej bez zmian… nic się nie rozwaliło 🙂