Common rail

Celem dla którego powstał common rail było stworzenie mechanizmu wysokociśnieniowego wtrysku paliwa o możliwie mało skomplikowanej budowie i liczbie elementów.

Common rail = wspólna szyna

Zasada działania systemu jest dość prosta: wysokociśnieniowa pompa utrzymuje stałe wysokie ciśnienie w szynie common rail. Do szyny tej przykręcone są wtryskiwacze. Wtryskiwacze (w zależności od wersji) są sterowane elektromagnetycznie bądź piezoelektrycznie. Każdy wtryskiwacz jest także połączony z tzw. przelewem. Wtryskiwacz common rail jest tak sprytnie zbudowany, że gdy jest zamknięty szczelność pomaga mu utrzymać nie sprężyna lecz ciśnienie oleju napędowego. Gdy następuje otwarcie wtrysku zostaje otwierany przelew i dzięki temu wtryskiwacz się otwiera a paliwo pod wysokim ciśnienie trafia wprost do cylindra.

Dlaczego wysokie ciśnienie wtrysku jest tak ważne?

Wyższe ciśnienie wtrysku to wpływa na rozmieszanie paliwa z powietrzem. Większe ciśnienie wtrysku to efektywniej spalana mieszanka. Wysokie ciśnienie wtrysku pozwala nawet przy niskich czasach (niewielkie obciążenia) równomiernie rozmieścić paliwo w cylindrze dzięki temu jest możliwe jego spalanie.

W silnikach z pompę wtryskową ciśnienie wynosiło od 100 do 300 barów. Pierwsza generacja common rail zapewniała już ciśnienie 1350 bar. Ciśnienie w najnowszych dochodzi do ponad 2000 barów.

Kilka wtrysków na jeden suw pracy

Common rail potrafi kilka razy zasilić w paliwo cylinder. Dawka pilotująca wtryskiwana jest przed dawka właściwą na końcu podawana jest dawka dopalająca.

Common rail umożliwia samochodom z silnikiem diesla spełnienie najnowszych norm spalin.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Diesel i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Common rail

  1. Marek pisze:

    Nie ma dziś lepszego silnika niż turbodiesel z silnikiem common rail. Benzyniaki… tym już nikt nie chce jeździć jak raz przejedzie się turbo.

  2. Deee pisze:

    Jeden zregenerowany wtrysk do pompo-wtrysku 1.9 TDI kosztuje 450 zł przy zdaniu starego. Nowy wtryskiwacz do 2.0 TDI kosztuje 650 zł. Używana pompa wtryskowa 700 zł, nowa pewnie ze 3 tysiące. Zobaczymy jak auta na common rail będą miały po 15 lat i będą kosztowały w okolicach 10000 zł jak właściciele będą chętnie je naprawiać a może wsadzą pod maskę silnik benzynowy bądź zezłomują?

    • Siii pisze:

      Prędzej zezlomują paska na pompowtryskiwaczu bo ten z bieda spełnia EURO III niż nowoczesnego diesla z common rail, który bez problemu robi EURO IV albo nawet V.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *