MG3 Hybrid+ to chiński, hybrydowy pięciodrzwiowy samochód klasy B. Jako auto klasy B jest samochodem dość dużym bo mierzy aż 4113 mm. Dla porównania popularny u nas Yaris Hybrid – należący również formalnie do klasy B – ma tylko 3940 mm długości. A bardzo popularny kiedyś Golf IV w wersji 5d miał 4149 mm długości. Można więc śmiało powiedzieć, że ten samochód jest tak samo duży jak kompakty sprzed kilkunastu lat.
Układ napędowy
Najciekawszym elementem tego pojazdu jest oczywiście jego układ napędowy. MG3 Hybrid jest twardą hybrydą, ale bez możliwości ładowania (nie plugin). W odróżnieniu jednak od innych podobnych pojazdów posiada dość duży akumulator oraz 3 biegową skrzynię biegów.
Pojemność akumulatora | Napięcie akumulatora | Liczba przełożeń dla silnika spalinowego | |
MG3 Hybrid+ | 0,92 kWh netto 1,83 kWh brutto | 350 V | 3 |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130 / Mazda 2 Hybrid | 0,76 kWh brutto | 177,6 V | Przekładnia bezstopniowa e-CVT (Power Split Device) |
Honda Jazz Crosstar 1.5 i-MMD | 0,734 kWh | 172,8 V | 1 |
Nasza analiza odnośnie akumulatora
- duży akumulator powinien zapewniać MG3 dość duży zasięg na napędzie elektrycznym,
- duża różnica pomiędzy pojemnością brutto i netto akumulatora powinna zapewnić wysoką jego trwałość
- duże napięcie akumulatora sugeruje możliwą do uzyskania wysoką moc możliwą do uzyskania z napędu elektrycznego
Nasza analiza odnośnie układu przeniesienia napędu
Układ napędowy Hondy i-MMD
Układ napędowy Hondy przy niskich prędkościach może wykorzystywać tylko napęd z akumulatora, bądź napęd prądem elektrycznym który jest na bieżąco wytwarzany przez silnik spalinowy. Taki rodzaj przekazania napędu zawsze powoduje stratę w układzie elektrycznym ponieważ musi dojść do dwóch transformacji AC -> DC a następnie DC -> AC. Najpierw z prądu przemiennego o częstotliwości pracy generatora musi być wytworzony prąd stały a potem z prądu stałego musi być wytworzony prąd przemienny o częstotliwości odpowiedniej do napędu kół z zadaną prędkością.
Przy wysokich prędkościach Honda może dołączyć bezpośrednio silnik spalinowy do napędu i wtedy układ napędowy wydaje się być bardzo sprawny.
Układ napędowy Toyota e-CVT
W przekładnie e-CVT żeby w ogóle następowało przekazanie napędu na koła muszą pracować jednocześnie MG1 i MG2. Taki układ przy każdej prędkości generuje straty inwertera, ale przy pewnej prędkości strata może być relatywnie niewielka.
Układ napędowy MG Hybrid+
Na podstawie powyższej ilustracji wydaje się, że układ hybrydowy MG3 posiada 3 stopniową przekładnie planetarną.
Wydaje się, że przy takim układzie przekazanie napędu przez układy elektryczne musi występować tylko przy niskich prędkościach i przy ruszaniu. W odróżnieniu od Hondy, która potrafi przekazywać napęd mechanicznie jedynie na jednym biegu, MG3 Hybrid+ może przekazywać napęd mechanicznie na 3 różnych biegach, co może polepszać sprawność tego układu szczególnie w górzystym terenie.