2.0 CDTi

Silnik 2.0 CDTi to jednostka dominująca w Oplu Insignia A (pierwszej generacji). Jednostka ta wymaga od właściciela wiedzy nt typowych usterek oraz częstszej niż zalecena co 30 000 km przez producenta wymiany oleju. W przeciwnym przypadku łatwo może dojść do jej zatarcia. Dlaczego? 2.0 CDTi posiada kilka wrażliwych punktów, o których każdy jego właściciel powinien wiedzieć.

2.0 CDTi w Oplu Insignia a 2.0 CDTi w Oplu Vivaro

Na wstępie warto zaznaczyć, że 2.0 CDTi występujący w osobowych Oplach, mi. w Oplu Insignia to zupełnie inny motor niż 2.0 CDTi występujący w Oplu Vivaro. Ten z Opla Vivaro to silnik z M9R… firmy Renault. Jego oznaczenie w koncernie Renault to 2.0 dCi.

Niniejszy artykuł opisuje „prawdziwy” 2.0 CDTi, czyli silnik Opla.

Zalety 2.0 CDTi

Największą zaletą 2.0 CDTi jest trwały układ wtryskowy. Producent zastosował wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch. Wtryskiwacze te są trwałe. Wytrzymują około 300 000 km. Po tym przebiegu jest możliwa ich regeneracja, mniej więcej za połowę ceny nowych wtrysków. Konkurencja z podobnego okresu produkcji – w tym wspomniany wyżej 2.0 dCi – posiada już nowocześniejsze wtryskiwacze piezoelektryczne, których trwałość jest niższa a regeneracja praktycznie niemożliwa.

Uszczelka smoka pompy oleju

Silniki spalinowe są skonstruowane tak, aby olej podczas postoju nie ściekał całkowicie do miski olejowej. Po prostu pewna część oleju musi znajdować się, również na postoju w kanałach olejowych silnika. Pomiędzy silnikiem a pompą oleju w 2.0 CDTi znajduje się o-ring, który niestety po pewnym czasie rozstrzelania się. Powoduje to ściekanie oleju do miski olejowej i pracę na sucho kilkadziesiąt sekund po rozruchu. Stara i twarda usterka oddziałuje na układ olejowy negatywnie nawet podczas jazdy. W jaki sposób? Zapowietrzając go i tym samym zmniejszając skuteczność smarowania.

Profilaktyczną wymianę uszczelki smoka pompy oleju w 2.0 CDTi zaleca się co 100 000 km bądź 4 lata.

Objawami uszkodzonej uszczelki jest dłużej gasnąca lampka ciśnienia oleju. Bądź komunikat o niskim ciśnieniu oleju. Jednak gdy już zobaczymy taki komunikat, oznacza to, że z wymianą tej uszczelki spóźniliśmy się: nasz silnik będzie jeździł dalej jeśli natychmiast dokonamy wymiany, ale skróciliśmy w ten sposób jego żywot.

Oprócz usterki smoka oleju w 2.0 CDTi możemy spotkać się z usterkami:

  • klap wirowych
  • zrywaniem się paska rozrządu przy zachowaniu zalecanego interwału wymiany 150 tyś. km (zalecamy co 100 tyś. km)
  • filtrów DPF
  • zdarzają się również obrócenia panewek spowodowane najprawdopodobniej rzadkimi wymianami oleju połączonymi z zaniedbaniem uszczelki smoka pompy oleju.

5 thoughts on “2.0 CDTi”

  1. ODRADZAM Insignia 2.0 CDTI A20DTH od nowości 198 000 km. Jestem pierwszym właścicielem. Obróciło panewki. Olej RAZ był zmieniany po 31000 km, potem już co 20000 km. Auto kupiłem bo poprzednia Vectra C praktycznie bezawaryjnie (robiona dwumasa, turbo) przejechała mi 150 000 km, tyle że kupiłem ją gdy miała allegrowe 168 000 km i 8 lat więc w praktyce pewnie pod koniec kadencji u mnie powyżej 400 tysięcy.

    Wstawiłem silnik używany, niedługo sprzedaż i będę szukał turbobenzyny z LPG. Niestety Opel nie sprzedaje już Insigii z seryjnym gazem. A szkoda, bo Astra i Mokka są dla mnie za małe.

    1. Jak Pan dbasz tak masz. To jeden z nielicznych silników w których wywalenie bokiem korby następuje z winy użytkownika…

      Ja się tam cieszę, że w necie tak straszą silnikiem 2.0 CDTi bo przynajmniej mozna kupić solidne Niemieckie auto z wtryskami Boscha w cenie sypiącego się Citroena C5 2.0 HDi z hydro, z którego producent się wycofał.

  2. Insignia to typowa flotówka. 50000 km rocznie to normalny przebieg w DE dla takich aut. Roczniki 2008 nie mają 300000 km jak podają handlarze, ale 500000 km. MA się prawo zepsuć. Problemy z obracającymi się panewkami to ma 1.5 dCi gdzie nawet w lekkim Clio potrafi je obrócić po 100 000 km.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *