Chyba każdy kupujący samochód, nie ważne czy nowy czy używany, chciałby by jego auto w momencie odsprzedaży za kilka lat było warte jak najwięcej. Jakie auta wybierać by stracić na wartości jak najmniej?Jeśli nowe, to zaraz po premierze
Jeśli kupujesz fabrycznie nowy samochód z salonu to kup auto, które miało premierę w tym roku, maksymalnie rok wcześniej. Oczywiście mowa to głównie o prawdziwych premierach, gdzie wprowadzany jest naprawę nowy model a nie delikatne liftingi. Kupując samochód produkowany już kilka lat, szybko może okazać się, że za 2-3 lata zostanie wprowadzony nowy model i nasz samochód nagle straci na wartości 20-30%.
Jeśli używane to zaraz po premierze nowszego modelu
Przy aucie używanym warto wykorzystać skokowy spadek ceny modelu po wprowadzeniu następcy. Np. wszedł do sprzedaży Ford Focus IV: warto kupić Focusa Mk3.
Silniki benzynowe, najlepiej z pośrednim wtryskiem paliwa najmniej tracą na wartości
Używany diesel, szczególnie z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami a awaryjnym łańcuchowym rozrządem to to czego boją się kupujący. Kupujący używany samochód wolą auta z silnikami benzynowymi. Szczególnie z pośrednim wtryskiem paliwa. Dlaczego? Są trwalsze i można do nich założyć tanią instalację gazową.
Jeśli prawie nowe: japońskie, jeśli starsze: takie które nie rdzewieje
Jeśli kupujesz auto trzy, maksymalnie 5-cio letnie pomyśl nad autem japońskim. Do 10 roku samochody te bardzo mało tracą na wartości. Jeśli kupujesz samochód 10 letni bądź starszy nie ma sensu ładować się np. w Mazdę, które raczej nie są samochodami długowiecznymi. W grupie 10 latków dużo lepszym pomysłem jest zakup Audi, VW albo Citroena.
Jeśli nie zamierzasz dbać: kup auto jak najnowsze
Jeśli nie masz zwyczaju usuwać wszystkich usterek na bieżąco, kup auto słabo wyposażone ale jak najnowsze. Jeśli dbasz o wszystko co Ci się zepsuje może kupić starsze i lepiej wyposażone: posiadając ciągle sprawne wyposażenie taki samochód będzie niewiele tracił na wartości. Jednak utrzymanie drogiego (gdy był nowy) samochodu kosztuje dużo. Czasu i pieniędzy.
Typy aut, które dopiero weszły na rynek i się przyjęły
Tak, najmniej tracą te samochody, które były pierwowzorem w swojej klasie. Np. SUV-y. Samochody cabrio z twardym dachem. Również tzw. crossovery, mało straciły na wartości. Ponieważ kupując jednego z pierwszych crossovera, klient nie może kupić nic starszego.
Stare auta luksusowe: uwaga pułapka!
Choć stare auta luksusowe: Audi A8, BMW serii 7, Mercedes klasy S w pewnym momencie przestają tracić na wartości. Za sprawny samochód tej generacji zawsze trzeba będzie zapłacić w okolicach 20000 zł. Nie ważne czy ma 20 lat, 30 czy 40 lat… jednak tu czai się pewna pułapka w postaci wysokich kosztów utrzymania.
Samochody cabrio i kampery
Auta które są sezonowe, mają niskie przebiegi tracą mniej na wartości niż inne modele. Ich użyteczność jest jednak sporo niższa bo w praktyce korzystamy z nich tylko przez część roku.
Najmniej tracą na wartości Audi. Są trwałe i nie korodują.
W Polsce najmniej traci na wartości VW Passat. Dlaczego? Generacja Passata jest symbolem statusu społecznego. Passat z 2002 roku, jeśli to niezawodne 1.9 TDi kosztuje nadal trochę ponad 10000 zł. To poziom BMW serii 3 albo serii 5 z tych lat. A te auta zupełnie inaczej kosztowały w salonie jako nowe. Po 3 latach utrata wartości Passata to zaledwie 25% ceny. A przy innych markach nawet 40%.