Jak sprawdzić sondę lambda

Sondę lambda najlepiej jest sprawdzić albo na komputerze ze specjalnym interfejsem (np. VAG dla samochodów VW, Audi, Seat, Skoda, OBD2 lub innym który umożliwia odczyt wskazań sondy lambda). Jeśli nie mamy takiego czytnika pod ręką możemy użyć zwykłego multimetr elektrycznego. Sonda może być 1,2 lub 4 przewodowa. Najlepiej znajdźmy masę gdzieś pod komorą silnika (np. od śruby montażowej amortyzatora) i wepnijmy się w odpowiedni styk gniazda sondy (często fioletowy), ale który to przewód musimy poszukać albo w książce obsługi albo w programie AutoData lub podobnym lub… dojść do tego metodą prób i błędów.

Wskazania dla najpopularniejszej sondy 0-1 V powinny oscylować od 0 do 1 V. Ponadto są inne typy sond lambda, np. sondy 0-5V – musimy to sprawdzić w książce obsługi, programie AutoData lub zapytań mechanika – specjalisty, albo na forum internetowym.

Zazwyczaj „martwa sonda” pokazuje ciągle tę samą wartość. Obojętnie czy zmieniamy obroty silnika wartość jest taka sama. Jeśli tak zachowuje się nasza sonda najprawdopodobniej jest do wymiany.

Pamiętajmy: Sondę sprawdzamy na ciepłym, najlepiej gorącym silniku, najlepiej po przejechaniu kilku km – sonda musi się nagrzać by dobrze pracować do kilkuset stopni Celsiusza.

Jazda z uszkodzoną sondą lambdą to wyższe spalanie, nieekologiczne spaliny a czasami skrócenie trwałości silnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *