Jak sprawdzić przepływomierz

Przepływomierz to najważniejszy czujnik sterujący mieszanką paliwa w samochodach z wtryskiem paliwa. Przepływomierz może być mechaniczny – klapowy lub termiczny tzw. z gorącym drutem.

Najprostszym doświadczeniem pozwalającym rozpoznać całkiem „martwy” przepływomierz jest odpięcie go na pracującym silniku. Jeśli silnik tak samo pracuje na biegu jałowym i tak samo wchodzi na obroty z przepływomierzem i bez to na 99% mamy do czynienia z niesprawnym przepływomierzem.

Drugim – mniej brutalnym, ale bardzo fachowym i dokładnym sposobem sprawdzenia przepływomierza jest podłączenie samochodu do specjalnego interfejsu (np. VAG, INPA, OBD2) i odczytanie wartości jakie przesyła przepływomierz o masie zasysanego powietrza na biegu jałowym i podczas ostrego przyśpieszania. Należy zapisać te dwie wartości – wartość na biegu jałowym dla rozgrzanego silnika oraz maksymalną pokazywaną wartość (przy dużym obciążeniu) i porównać je z prawidłowymi znalezionymi w książce obsługi lub w programie AutoData lub podobnym.

Trzecim sposobem sprawdzenia poprawności działania przepływomierza jest sprawdzenie go multimetrem.

 

3 thoughts on “Jak sprawdzić przepływomierz”

  1. „sprawdzenie go multimetrem…” No fajnie, ale brakuje właśnie odpowiedzi: jaką rezystancję powinien mieć sprawny przepływomierz? Czy wartość 200kohm ma sprawny przepływomierz, czy zepsuty?

  2. Przepływomierz ma typowo 4 piny
    -masa
    -zasilanie (12-14V)
    -napięcie odniesiena (+5V)
    -sygnał pomiarowy (0-5V)

    zależność napięcie pomiarowe – ilość powietrza jest zależna od konstrukcji danego modelu przepływomierza. czyli w małych silnikach 2V to zupełnie inna wartość niż 2V w silniku V8 :-))
    Najlepiej porównać ze sprawnym lub dotrzeć do dokumentacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *