Kaloryczność LPG a diesla

Posiadasz samochód z silnikiem benzynowym oraz masz założoną instalację LPG. Zapewne obserwując współczesną ofertę samochodów używanych zastanawiasz się nad dieslem. Obecnie większość samochodów na rynku aut używanych to auta z silnikami wysokoprężnymi.
1 litr ON posiada wartość opałową równą 36 MJ
1 litr LPG w stanie ciekłym posiada wartość opałową równą 24 MJ

Z powyższego wynika iż 1 litr ON zastępuje 1,5 litra LPG.

Przy obecnej cenie LPG za litr równej 2,1 zł, aby zatankować ilość gazu odpowiadającą jednemu litrowi ON, który kosztuje 4,4 zł / litr należy zatankować gazu za 3,15 zł.

Uwzględniając więc jedynie wartość opałową diesel jest 40% droższy od LPG a nie ponad dwukrotnie jak wynikałoby z ceny za litr!

Należy dodać, iż silniki wysokoprężne mają wyższą średnią sprawność od tych zasilanych benzyną i gazem. Wynika to z mniejszej temperatury spalin (650 stopni dla silników benzynowych, 350 stopni dla silników diesla). Warto również dodać, że temperatura spalin silnika benzynowego po adaptacji do zasilania gazem z reguły nieznacznie wzrasta.

Dla naszych dalszych obliczeń możemy przyjąć iż średnia sprawność nowoczesnego silnika wysokoprężnego wynosi 35%średnia sprawność silnika benzynowego 27%. To bardzo duża różnica. Obliczmy ile energii kinetycznej uzyskamy z litra ON a ile z silnika benzynowego z instalacją gazową:

Dla diesla: 36 MJ * 0,35 = 12,6 MJ
W przypadku LPG: 24 MJ * 0,27 = 6,48 MJ

Z powyższego wynika iż litr oleju napędowego jest aż o 94 % bardziej kaloryczny niż litr oleju napędowego! To oznacza że gazu samochód musi spalić prawie dwa razy więcej! Ponieważ zamiast 1 litra ON musimy zatankować 1,94 litra LPG!

Obliczmy więc, ile kosztuje taka ilość LPG, która zastąpiłaby 1 litr oleju napędowego:

1,94 * 2,1 zł = 4,07 zł

Przy obecnych cenach gazu i oleju napędowego jazda dieslem jest więc zaledwie 8% droższa od jazdy na LPG!

Niestety – dla opcji benzyna+LPG, współcześnie popularne instalacje gazowe IV generacji zużywają również benzynę do rozruchu!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Instalacje gazowe i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Kaloryczność LPG a diesla

  1. Damon motoznawca pisze:

    Artykuł tendencyjny i nie przestawiający całej prawdy!!!!!

    Przy nowoczesnym dieslu po 200 000 km do wymiany jest turbina, wtryskiwacze, pompa common rail i masę innych elementów co nawet przy silniku 1.5 diesel daje w sumie 10-15 tysięcy!!!!!

    Auto na LPG to o wiele większa pewność wydatków. Zakładasz dobry gaz, max 4000 zł w średniej wielkości silnikach (do 2.0) i przejeżdzasz 100 000 km bez problemów. Jedyna najbardziej kosztowna usterka jaka może się przydażyć w benzyniaku to wypalona uszczelka pod głowica (w dieslu oczywiście jaknajbarzdiej też może się to stać) koszt max 1500 zł wraz z naprawą głowcy.

    PODSUMOWANIE:

    Jak diesel to tylko i wyłacznie nowy… ale nie w Polskich warunkach gdyż w PL cena ON jest tak wysoka, że zakup diesla w stosunku do benzyny zwraca się po 200 tysiącach km!!!! Tak, tak po tym przebiegu po jakim diesel to śmietnik…

  2. Damian, Octavia 2.0 TDI pisze:

    LPG to zło! Tankowac trzeba toto 3 razy czesciej niz rope, w razie kolizji nie daj Boże w tyl samochodu niech cos wybuchnie. Dobrych gazownikow jest coraz mniej, nie rzadko ludzie jezdza po 100-200 km do „swojego maga” bo malo kto sie juz tym fachem zajmuje. Wszyscy przerzucili sie na serwis silnikow TDI bo to lepsza kasa bo TDI to standard w polskiej korporacji. Jaka korporacja jezdzi na LPG??? Czy kiedykolwiek ktos mial sluzbowke na LPG w firmie powyzej 1000 osob???

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *