Co to jest zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne to zawieszenie w którym rolę sprężyn pełnią specjalne sprężyny pneumatyczne, czyli elementy wypełnione powietrzem. W klasycznym zawieszeniu elementem sprężystym są klasyczne sprężyny śrubowe. W zawieszeniu pneumatycznym tzw. sprężyny pneumatyczne.

Zawieszenie pneumatyczne jest stosowane w kilku rodzajach pojazdów:

  • w samochodach typu SUV (np. Range Rover L322, Mercedes W166, BMW E70) – w celu zapewnienia możliwości zwiększenia prześwitu pojazdu
  • w samochodach typu kombi (np. Mercedes klasy E) w celu zachowania stałego prześwitu podczas jazdy autem załadowanym i pustym
  • w samochodach typu pick-up oraz dostawczych (Mercedes Vito/Viano W639) dla zachowania stałego prześwitu oraz porównywalnej sztywności zawieszenia podczas jazdy autem pustym oraz obciążonym
  • w samochodach luksusowych dla zwiększenia komfortu jazdy

W standardowym zawieszeniu pneumatycznym elementem tłumiącym są klasyczne amortyzatory olejowo – gazowe. Amortyzator taki posiada stałą charakterystykę, czyli tłumienie kompresji oraz odbicia jest niezależne od obciążenia. Jak łatwo się domyślić skoro zmienia się masa własna pojazdu oraz siła napięcia sprężyn (sprężyn powietrznych) takie rozwiązanie nie jest wcale idealne. Dlatego bardziej zaawansowane konstrukcje zawieszeń pneumatycznych posiadają również aktywne amortyzatory, czyli amortyzatory o zmiennym stopniu tłumienia. Takie zawieszenie jest wykorzystywane mi. w Mercedesach klasy S z zawieszeniem Airmatic. Zapewnia ono bardzo wysoki komfort jazdy ale niestety jest sporo droższe niż standardowe zawieszenie pneumatyczne. Przykładowo: tylni amortyzator do Mercedesa klasy S W220 kosztuje aż 3600 zł. Podczas gdy tylni miech do Mercedesa W211 (bliźniacza klasa E) bez systemu ADS (adaptacyjne tłumienie) to koszt „zaledwie” 1300 zł. Różnica jest 3 krotna. Złośliwość producenta? Nie! To element o zupełnie innej funkcjonalności. Ten ostatni z Mercedesa klasy E pełni rolę jedynie sprężyny pneumatycznej podczas gdy ten z Mercedesa klasy S jest dwu-funkcyjną kolumną sprężynująco – tłumiącą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *