Od pewnego czasu do samochodów z silnikiem wysokoprężnym również możemy zakładać gaz. Oczywiście mowa tu o popularnych nowoczesnych dieslach z silnikami z wtryskiem Common Rail. Nie są to żadne „domowe przeróbki” a seryjnie produkowane instalacje gazowych znanych producentów jak AC z Białegostoku.
Kiedy LPG w dieslu się opłaca?
LPG w dieslu opłaca się w silnikach, które stale pracują pod dużym obciążeniem. Wynika to z faktu, że diesel po adaptacji jeździ na mieszaninie LPG i oleju napędowego. Udział tego pierwszego jest tym większy im dłuższy jest czas wtrysku, a więc większe obciążenie. Ze stale dużym obciążeniem mamy do czynienia w samochodach o stosunkowo małej mocy maksymalnej, podczas jazdy blisko granicznej dopuszczalnej masy całkowitej oraz pojazdami o kiepskiej aerodynamice. Przykładami takich pojazdów są:
- autolawety holujące przyczepy-lawety
- samochody dostawcze o podwyższonej zabudowie, np. Crafter „super wysoki dach” (ze względu na wysoki opór powietrza)
- ciągniki rolnicze (obciążenie wynikające z ciągnięcia i napędzania osprzętu rolniczego) i kombajny
W takich pojazdach montując instalację gazową możemy liczyć na zastąpienie zużycia ON nawet w 40%. Oczywiście nie oznacza to, że jeżeli przed adaptacją samochód zużywał 10 litrów ON po założeniu gazu zużyje 6 litrów ON I 4 litry LPG. Owszem może zużyć 6 litrów ON ale jednocześnie zużyje również 6 litrów LPG, czyli w sumie więcej paliwa. Wynika to z mniejszej kaloryczności LPG wobec ON. Montaż takiej instalacji gazowej i tak się opłaca. Bo po pierwsze LPG jest sporo tańszy od oleju napędowego a po drugie po przeróbce LPG na gaz nie tylko kieszeń kierowcy odczuję ulgę. Montaż LPG w silniku diesla niesie za sobą również inne plusy, dlatego do serwisu montażu LPG Poznań przyjeżdża coraz więcej samochodów z „klekotem” pod maską.
Szczególnie wysokie oszczędności uzyskamy w dieslu sprężonym z nowoczesnymi, wielostopniowymi skrzyniami automatycznymi jak ZF8HP (np. Volkswagen Amarok 2.0 TDI 180 KM Automatic).
Zalety montażu LPG w dieslu
- wyższa moc maksymalna i moment obrotowy (nawet o 30%)
- łagodniejsza, bardziej miękka praca silnika a co za tym idzie wyższa trwałość jednostki napędowej
- większy zasięg pojazdu
- zmniejszenie uciążliwości dla środowiska