Sens chipowania wolnossÄ…cego samochodu | Tuning | Forum

Avatar

Please consider registering
guest

sp_LogInOut Log In sp_Registration Register

Login form protected by Login LockDown.


Register | Lost password?
Advanced Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

sp_Feed Topic RSS sp_TopicIcon
Sens chipowania wolnossÄ…cego samochodu
17 stycznia 2013
23:46
Avatar
areq86
Member
Members
Forum Posts: 166
Member Since:
22 czerwca 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

SpecjaliÅ›ci od chip-tuningu deklarujÄ… dość wysokie przyrosty mocy w silnikach benzynowych wolnossÄ…cych. OczywiÅ›cie przyrost zależny jest od modelu, ale zazwyczaj oscyluje on w okolicach 10%. ZadziwiajÄ…ce jest, że w przeciwieÅ„stwie do silników turbodoÅ‚adowanych przyrost nie jest silnie zależny od konkretnej jednostki napÄ™dowej, ale zawsze wynosi on plus-minus 10%. W przypadku silników 100 KM jest to 10 KM, w przypadku 200 KM równo 19 – 22 KM.

Skąd akuratnie taki przyrost mocy? Czy producenci specjalnie zostawiają rezerwę by tunerzy mogli zwiększyć moc pojazdu? Czy może cały ten chip tuning wolnossącego silnika to brednie wymyślone przez właścicieli hamowni i urządzeń do programowania sterowników ECU?

Dlaczego producenci nie wgrywają od razu oprogramowania, które pozwoli silnikowi osiągnąć większą moc? Czy to wszystko nie jest podejrzane?

18 stycznia 2013
00:02
Avatar
markowski
Member
Members
Forum Posts: 426
Member Since:
24 lutego 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Tuning to po angielsku strojenie. Strojenie, dopasowywanie polega na dobraniu pewnych ustawieÅ„ pod konkretny egzemplarz. CoÅ› Ci powiem, bo czasów pewnie nie pamiÄ™tasz: za czasów pierwszych maluchów czy legendarnego poloneza Borewicza, wiele osób poprawiaÅ‚o fabrykÄ™ ustawiajÄ…c zapÅ‚on w nowo-nabytym samochodzie, a bardziej wytrwali nawet polerowali kolektory ssÄ…ce by uzyskać lepszy przepÅ‚yw mieszanki paliwowo-powietrznej. MógÅ‚byÅ› siÄ™ zapytać dlaczego FSO czy FSM tego nie zrobiÅ‚? Dlaczego nie polerowaÅ‚ kolektorów ssÄ…cych w taki sposób jak robili to domoroÅ›li fachowcy? Odpowiedź jest prosta. W produkcji seryjnej zawsze istniejÄ… pewne odchyÅ‚ki i nie da siÄ™ idealnie wystroić ani wykonać każdego egzemplarza. W erze komputerów startujÄ…cych wtryskiem paliwa i zapÅ‚onem oraz innymi parametrami silnika napisany program musi sterować wszystkimi silnikami, które powstajÄ… na danej linii produkcyjnej. Tak wszystkimi, czyli również tymi, w których kolektory ssÄ…ce sÄ… za wÄ…skie, za szerokie oraz gdzie realny stopieÅ„ sprężania jest zbyt niski lub wysoki (realny nie książkowy), wszÄ™dzie sÄ… mniejsze lub wiÄ™ksze odchyÅ‚ki. StÄ…d też biorÄ… siÄ™ usÅ‚ugi tuningu, czyli strojenia, strojenia konkretnego egzemplarza, w taki sposób by napisać program, który idealnie obsÅ‚uży dany egzemplarz. W erze komputerów możliwoÅ›ci wystrojenia sÄ… znacznie wyższe niż możliwość dokonania zmiany w klasycznym, mechanicznym aparacie zapÅ‚onowym – teraz można napisać mapy (im nowszy silnik tym dokÅ‚adniejsze), które sÄ… optymalne dla danego silnika. W czasach sterowania mechanicznego nie byÅ‚o takiej możliwoÅ›ci, gdyż zmiana w jednym miejscu zawsze powodowaÅ‚a zmianÄ™ w innym; taki efekt nie wystÄ™puje przy ECU.

19 stycznia 2013
18:38
Avatar
jarekkaminski
Member
Members
Forum Posts: 3
Member Since:
19 stycznia 2013
sp_UserOfflineSmall Offline

czy z 607 V6 można osiągnąć 10% więcej?

30 stycznia 2013
19:00
Avatar
dareq86
Member
Members
Forum Posts: 422
Member Since:
19 lutego 2012
sp_UserOfflineSmall Offline

jarekkaminski said

czy z 607 V6 można osiągnąć 10% więcej?

pewnie są takie chipy, dla każdego wolnossaka są. Jeśli firma robi pomiar na hamowni przed i po to ja bym zaryzykował.

Forum Timezone: UTC 0

Most Users Ever Online: 123

Currently Online:
1 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

markowski: 426

dareq86: 422

areq86: 166

toyota1983: 56

erard: 28

fajfus: 26

Member Stats:

Guest Posters: 0

Members: 2122

Moderators: 0

Admins: 1

Forum Stats:

Groups: 1

Forums: 34

Topics: 882

Posts: 3371

Newest Members:

nabozny22, CesarJaf, klos88, wmltuk, Aaronthymn, PinUz241k

Administrators: admin: 5