23:46
22 czerwca 2012
SpecjaliÅ›ci od chip-tuningu deklarujÄ… dość wysokie przyrosty mocy w silnikach benzynowych wolnossÄ…cych. OczywiÅ›cie przyrost zależny jest od modelu, ale zazwyczaj oscyluje on w okolicach 10%. ZadziwiajÄ…ce jest, że w przeciwieÅ„stwie do silników turbodoÅ‚adowanych przyrost nie jest silnie zależny od konkretnej jednostki napÄ™dowej, ale zawsze wynosi on plus-minus 10%. W przypadku silników 100 KM jest to 10 KM, w przypadku 200 KM równo 19 – 22 KM.
Skąd akuratnie taki przyrost mocy? Czy producenci specjalnie zostawiają rezerwę by tunerzy mogli zwiększyć moc pojazdu? Czy może cały ten chip tuning wolnossącego silnika to brednie wymyślone przez właścicieli hamowni i urządzeń do programowania sterowników ECU?
Dlaczego producenci nie wgrywają od razu oprogramowania, które pozwoli silnikowi osiągnąć większą moc? Czy to wszystko nie jest podejrzane?
00:02
24 lutego 2012
Tuning to po angielsku strojenie. Strojenie, dopasowywanie polega na dobraniu pewnych ustawieÅ„ pod konkretny egzemplarz. CoÅ› Ci powiem, bo czasów pewnie nie pamiÄ™tasz: za czasów pierwszych maluchów czy legendarnego poloneza Borewicza, wiele osób poprawiaÅ‚o fabrykÄ™ ustawiajÄ…c zapÅ‚on w nowo-nabytym samochodzie, a bardziej wytrwali nawet polerowali kolektory ssÄ…ce by uzyskać lepszy przepÅ‚yw mieszanki paliwowo-powietrznej. MógÅ‚byÅ› siÄ™ zapytać dlaczego FSO czy FSM tego nie zrobiÅ‚? Dlaczego nie polerowaÅ‚ kolektorów ssÄ…cych w taki sposób jak robili to domoroÅ›li fachowcy? Odpowiedź jest prosta. W produkcji seryjnej zawsze istniejÄ… pewne odchyÅ‚ki i nie da siÄ™ idealnie wystroić ani wykonać każdego egzemplarza. W erze komputerów startujÄ…cych wtryskiem paliwa i zapÅ‚onem oraz innymi parametrami silnika napisany program musi sterować wszystkimi silnikami, które powstajÄ… na danej linii produkcyjnej. Tak wszystkimi, czyli również tymi, w których kolektory ssÄ…ce sÄ… za wÄ…skie, za szerokie oraz gdzie realny stopieÅ„ sprężania jest zbyt niski lub wysoki (realny nie książkowy), wszÄ™dzie sÄ… mniejsze lub wiÄ™ksze odchyÅ‚ki. StÄ…d też biorÄ… siÄ™ usÅ‚ugi tuningu, czyli strojenia, strojenia konkretnego egzemplarza, w taki sposób by napisać program, który idealnie obsÅ‚uży dany egzemplarz. W erze komputerów możliwoÅ›ci wystrojenia sÄ… znacznie wyższe niż możliwość dokonania zmiany w klasycznym, mechanicznym aparacie zapÅ‚onowym – teraz można napisać mapy (im nowszy silnik tym dokÅ‚adniejsze), które sÄ… optymalne dla danego silnika. W czasach sterowania mechanicznego nie byÅ‚o takiej możliwoÅ›ci, gdyż zmiana w jednym miejscu zawsze powodowaÅ‚a zmianÄ™ w innym; taki efekt nie wystÄ™puje przy ECU.
Most Users Ever Online: 123
Currently Online:
1 Guest(s)
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
markowski: 426
dareq86: 422
areq86: 166
toyota1983: 56
erard: 28
fajfus: 26
Member Stats:
Guest Posters: 0
Members: 2122
Moderators: 0
Admins: 1
Forum Stats:
Groups: 1
Forums: 34
Topics: 882
Posts: 3371
Newest Members:
nabozny22, CesarJaf, klos88, wmltuk, Aaronthymn, PinUz241kAdministrators: admin: 5