Moment obrotowy diesla w silniku benzynowym?

Mówi się że doładowane TSI, TFSI, TB MultiAir i inne nowoczesne benzyniaki zachowują się na niskich obrotach tak jak turbodiesle, czyli posiadają olbrzymi moment obrotowy. Czy to prawda?

Nominalnie rzecz biorąc silnikom benzynowym jeszcze sporo brakuje pod względem momentu obrotowego do diesli. Przedstawia to tabela poniżej:

 

2.0 TDI BlueMotion Technology 177 KM 2.0 TSI 211 KM 1.8 TSI 160 KM
380 Nm @ 1750–2500 280 Nm @ 1700–5200 250 Nm @ 1500–4200

Do porównania wybrałem DWA silniki benzynowe, gdyż można porównywać diesla z benzyną zarówno pod względem maksymalnej mocy (stąd 1.8 TSI 160 KM) jak i pojemności (2.0 TSI 211 KM).
Ewidentnie wygrywa diesel.

Czy jednak to porównanie jest uczciwie? Przecież zakres obrotów użytecznych diesla i benzyny jest inny. Weźmy więc za odniesienie „100%” punkt maksymalnej mocy i dokonajmy przeliczenia wartości momentu uwzględniając te obroty. Skąd taki pomysł? Ano stąd że przełożenia skrzyni i tak muszą być dostosowane do punktu maksymalnej mocy, więc wyższy moment może być niwelowany przez przełożenia.

 

2.0 TDI BlueMotion Technology 177 KM 2.0 TSI 211 KM 1.8 TSI 160 KM
4200 obr/min 6200 obr/min 6200 obr/min
380 XNm @ 41,6% – 59,5% 413 XNm @ 27,4% – 83,8% 369 XNm @ 24,2% – 67,7%

Biorąc pod uwagę więc obroty mocy maksymalnej, nawet benzyniak o mniejszej pojemności prawie dorównuje dieslowi, a o większej przewyższa go momentem. Warto też wziąć pod uwagę obroty przy jakich wystepuje ten maksymalny moment… w przypadku silnika benzynowego nie dość że są one niższe to jeszcze sumarycznie jest ich wyższy zakres. Oznacza to, że silniki TSI wyprzedziły TDI elastycznością, jeśliby założyć że obrotami maksymalnymi są obrotami mocy maksymalnej.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Diesel i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Moment obrotowy diesla w silniku benzynowym?

  1. QE pisze:

    Z tym TSI to prawda. Jeździłem 2.0 TFSI w Audi A4 i ciągnie to lepiej niż diesel…

  2. Deco pisze:

    Jaka jest trwałość takiego silnika? Wielu narzeka na TDI ale mój 2.0 TDI zrobił już 200 000 km z regeneracją turbiny po 150 000 km i nadal ma się dobrze… w benzynie o tej mocy jakoś tego nie widzę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *