Wynajem busów

Doskonałym sposobem na zarobienie pieniędzy przy pomocy wynajmu samochodów jest wynajem busów. Najlepiej jest wynajmować busy do 3.5 tony. Takie by mógł je prowadzić każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii B.Biznes ten ma dość sporą rentowność szczególnie jako biznes B2C (wynajem osobom prywatnym). Firmy posiadają z reguły własną flotę i wynajmują samochody jedynie w przypadku awarii własnych samochodów. Z uwagi jednak na to, że zazwyczaj firmy które intensywnie korzystają z samochodów posiadają maksymalnie kilkuletnie pojazdy, często jeszcze na gwarancji producenta, terminy ich napraw nie są odległe. Często również ASO oferuje samochód zastępczy. Firmy nie są więc najlepszymi kontrahentami do wynajmu busów.

Przygotowanie busa pod wynajem

Nieważne czy to bus osobowy czy dostawczy warto jest mu zainstalować ogranicznik prędkości a najlepiej również ogranicznik obrotów silnika. Warto zainwestować w nawigację, która będzie miała pewny montaż. Montowane na szybko przez klienta, w różnorakich uchwytach telefony zwiększają niebezpieczeństwo wypadku. Dla pewności warto też zainstalować lokalizator GPS by w razie problemów z kontaktem z wynajmującym ustalić położenie samochodu.

Zasady wynajmu

Zazwyczaj ustala się dolną granicę wieku kierowcy na 21 lat i ustala się wymóg posiadania prawa jazdy przez minimum 2 lata. Wynajmujący winien też pozostać kaucje w wysokości 500 – 2000 zł. Pozwoli ona na wyegzekwowanie odszkodowania za drobne usterki, opóźnienia czy brakujące paliwo w baku.

Wynajmując busa zawsze oddajemy go w ręce klienta z pełnym zbiornikiem paliwa. Oczekujmy od niego, że takiego również go nam odda. W przypadku brakującego paliwa klient płaci za każdy brakujący litr 0,5 – 1 zł więcej niż na stacji.

Oczywiście wynajmowany bus musi mieć wykupione ubezpieczenie OC oraz AC a ubezpieczyciel poinformowany o specyficznej formie użytkowania pojazdu.

Busy osobowe

Z wynajmu busów osobowych często korzystają osoby, które chcą z całą rodziną pojechać na wakacje albo imprezę rodzinną (np. wesele, przysięga w wojsku, pogrzeb czy komunię). Busy osobowe zazwyczaj są większą inwestycją dla właściciela przedsiębiorstwa. Samochód taki musi wyglądać estetycznie, nie być stary by wzbudzać zaufanie klienta oraz mieć sprawną klimatyzację. Siedzenia busa powinny być wygodne, regulowane oraz najlepiej wyposażone w podłokietniki (jak np. Volkswagen Multivan T5). Samochód powinien mieć dobre nagłośnienie by umilić podróż. Najlepiej również by miał czujniki cofania, które ułatwią manewry niewprawnemu kierowcy.

Dobrze jest gdy dodatkowo mamy w ofercie również wynajem bagażnika dla rowerów montowanego na tylnym haku. Często osoby wynajmujące busa to kolarze MTB, którzy chcą pojeździć po górach. Na takim bagażniku możemy umieścić 4 rowery, pozostałe możemy umieścić w środku. Choć często zdarza się, że aktywnych kolarzy górskich wśród naszych turystów jest mniej i jadą tylko 4 rowery i np. 7 osób.

Warto również pamiętać, że prawo jazdy kat. B posiada nie tylko limit DMC ale również zezwala na prowadzenie busa maksymalnie 9-cio osobowego (8 pasażerów + kierowca).

Busy dostawcze (towarowe)

Peugeot Boxer - idealny samochód na przeprowadzki, długa i wysoka przestrzeń ładunkowa pozwoli przewieźć nawet wysokie i szerokie przedmioty
Peugeot Boxer – idealny samochód na przeprowadzki, długa i wysoka przestrzeń ładunkowa pozwoli przewieźć nawet wysokie i szerokie przedmioty

Wynajem samochodów dostawczych to mniejsze minimalne nakłady inwestycyjne. Bardzo rzadko klienci wynajmują busy dostawcze by jeździć nimi za granicę. Często są to lokalne przejazdy np. przeprowadzki. Z tego względu bus nie musi być specjalnie ładny ani nowy. Ważne by miał dużą przestrzeń bagażową. Dobrze jeśli jest to samochód wysoki, pozwoli wynajmującemu przewieźć np. szerokie na 2m łóżko, szafę na stojąco czy wannę narożną.

Warto w regulaminie zaznaczyć co dokładnie można przewozić wynajętym busem. Można np. umieścić zakaz przewozu materiałów sypkich.

Wynajem autolawet

Wśród wynajmu busów specyficznym rodzajem wynajmowanych samochodów są autolawety. Ze względu na przepisy ruchu drogowego prowadzenie na kat. B lawety holowanej samochodem z hakiem jest praktycznie nie możliwe. Na prawo jazdy kat. B można natomiast prowadzić auto-lawetę, która może przewozić większość małych i kompaktowych samochodów. Zazwyczaj tak laweta posiada ładowność 1500 kg. Jeśli posiadamy masę własną pojazdu z danych technicznych podanych przez producenta z reguły dotyczy ona masy z prawie pełnym zbiornikiem paliwa i kierowcą więc nie musimy pozostawiać dużego zapasu na siebie, gdyż kupowany przez nas samochód z pustym zbiornikiem będzie ważył około 100 kg niż wskazują na to dane techniczne. Jeśli natomiast będą jechać pasażerowie, musimy wziąć ich masę pod uwagę.

Autolawety zazwyczaj wynajmują osoby prywatne, bądź początkujące firmy zajmujące się importem samochodów. Choć stawki za wynajem auto-lawety nie są niskie to i tak z reguły wychodzi to taniej niż jazda na miejsce własnym samochodem w celu wyboru samochodu a potem zamówienie lawety z kierowcą.

6 thoughts on “Wynajem busów”

  1. Busa osobowe bardzo korzystnie jest kupic jako busa ciezarowego z niemiec a nastepnie przerobic na osobowy. Takie auto wychodzi ze 20% taniej niz fabrycznie osobowe. Do takich przerobek idealny jest Volkswagen LT II.

    1. Niestety dziś nawet wożąc ludzi do Niemiec fortuny się nie dorobisz. Konkurencja jest potworna. Ludzie małymi busami jeżdżą na granicy opłacalności interesu bo nie mają innego interesu typowo w kraju jeśli chodzi o transport.

      Sam jeździłem, woziłem ludzi do Niemiec to wiem co mówię… woziłem ludzi do fabryki w której sam wylądowałem jako pracownik. Praca po 8h dziennie, nadgodziny płatne. Jako kierowca busa czasami nie spałem po 24h ryzykując życie swoje i pasażerów. Naprawdę lepiej wychodzę teraz na niemieckim etacie niż jako prywaciarz w PL.

      Ludziom się wydaje, że zarobek jest duży ale jak się policzy koszta to już nie wychodzi tak różowo. O tym jaka jest konkurencja w tej branży niech świadczy fakt, że wprowadzenie opłaty na A4 wcale nie podwyższyło kosztów przejazdów do Niemiec.

      1. Aby znalezc jakas przyzwoita robota w DE musisz dobrze znac niemiecki. Bez tego tyrasz za 1000 EURO. Nie wierza ze gosc, ktory ma kilka busow kupionych w kredycie wyciaga mniej na czysto niz 1000 EURO :/

        Kierowca takiego busa ma bez problemu 3000 – 4000 zł na reke a do tego mieszka w PL gdzie jednak zycie jest troszku tansze.

  2. W polskich warunkach, przy tych realiach ekonomicznych, kosztach pracy, podatkach cenach paliw i biedocie narodu prowadzenie jakiegokolwiek biznesu, w którym wykorzystujemy samochody zależy od:

    – szczęśliwości zakupu dobrego używanego samochodu (bo niestety nowe nie zwróci się prawie nikomu)
    – posiadania kontaktu to dobrego uczciwego mechanika z którym powyższego zakupu należy dokonać
    – szczęścia, szczęścia i jeszcze raz szczęścia w eksploatacji współczesnego samochodu z silnikiem diesla w którym przez rok możemy zrobić 50000 km i nic nie robić jak i zrobić 10000 km bo resztę będzie stało w warsztacie i wydać 20000 zł. Loteria…

  3. Niestety odkąd nastała era uturbionych diesli common rail a nic dostawczego na benzyne i zagazować kupić się nie da zaczelo sie oddawanie 20% dochodow firmy do niemieckich i francuskich firm motoryzacyjnych. Ciagle cos pada i kosztuje kilka tysiecy zlotych. Jak nie kolo dwumasowe to wtryski do wymiany i tak w kolko.

    W latach 90-tych jak kupilem do firmy 3 Polonezy Trucki to jezdzily 400 000 km bez awaryjnie potem remont silnika za dwa tysiace zlotych i dalej jazda… dzis jak sie wyda 2000 pln na eksploatacje auta rocznie to jest TANIO.

    Tanich uzywek za kilka tysiecy, dla rozwijajacych sie powstajacych firm wogule nie ma. Jak nie masz 40000 zl na dostawczaka (uzywanego) to ciagle naprawiasz. Wszystko na kredyt…

    1. Od czasu diesli common rail zaczela sie takze era szalejacych dostawczakow. Dzisiaj Sprinter zasuwajacy 160 km/h po dwupasmowce praktycznie nikogo juz nie dziwi…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *