Audi A3 produkowane jest od 1996 roku, samochód dzieli płytę podłogową z Volkswagenem Golfem IV. Audi A3 zawsze pretendowało do klasy kompaktowych samochodów ale nie klasy popularnej lecz premium. A3 było pierwszym takim samochodem. Pomysł stworzenia takiego auta był prosty, skoro samochody – wszystkich klas – stają się coraz większe z generacji na generacje potrzeba stworzenia samochodu który nie jest duży a nosi znamiona luksusu. Wybiorą go ci klienci którym nie potrzebny duży samochód (a wielkość wręcz niektórym przeszkadza – np. w mieście) a oczekują od auta czegoś więcej niż dają popularne samochody klasy kompaktowej.
A3 oferuje bogaty wybór jednostek napędowych – to po części zasługa unifikacji – produkcji wielu aut na tej samej płycie podłogowej. Dzięki temu miłośnicy mocniejszych jednostek znajdą coś dla siebie – jednostki zaadaptowane z Audi TT.
Audi A3 8L 1996 – 2003
Model oznaczony symbolem „8L” to pierwsza generacja Audi A3. To tym samym pierwsze kompaktowe Audi, model bardzo udany, wielu podoba się do dziś – jest bardzo często poszukiwanym samochodem na rynku samochodów używanych. Najbardziej poszukiwanymi wersjami silnikowymi są 1.9 TDI (najsłynniejsza chyba jednostka napędowa VW) oraz turbodoładowany benzynowy 1.8 T.
Audi A3 8P 2003 do dziś
„8P” to druga generacja A3, w której spotkamy nowoczesne silniki FSI, TFSI, wszystkie skrzynie automatyczne są bardzo nowoczesne, nie sposób opisać tych zmian w jednym zdaniu zapraszamy do zapoznania się z danymi technicznymi. Ciekawostką jest że produkcję tego samochodu przeniesiono w 2006 roku z Niemiec do Brazylii.
Audi A3 lifting 2008
W 2008 roku model A3 przeszedł lifting. Pojazd uzyskał charakterystyczne ledowe światła dzienne i parę drobnych zmian stylistycznych.
niech mi ktoś wytłumaczy dlaczego wg danych technicznych Audi A3 1.8 T 150 KM quattro jest wolniejsze do 100 km/h niż takie samo audi FWD? Co prawda różnica 0,1 sek ale jednak. Dlaczego tak jest? Przecież quattro ma lepsza przyczepnosc wiec powinna szybciej ruszac, no nie?
napęd quattro 4×4 to większy opór toczenia. To prawda: szybciej ruszysz ale jak już ruszysz to masz większy opór toczenia na napędzenie tych wszystkich półosi i wału napędowego (na napęd tylny). Samo wprawienie w ruch tego całego napędu to też strata energii a więc większe spalanie i gorsze przyśpieszenie.
Przy bardzo mocnych samochodach (takich 300 KM) rzeczywiście do 100 km/h szybciej przyśpieszy 4×4. Ale jak wynika z danych technicznych dot. przyśpieszenia A3 1.8 T nie jest jednak aż tak mocnym samochodem. Tu opór napędu ma znaczenie. Być może jakbyś dał chip-a na 250 KM (z tego co wiem były takie chipy do 1.8T) to by się okazało że quattro pokona do 100 km/h FWD.
czym się różni Audi A3 1.8 T 150 od 180 KM? Czy to tylko różnica chipa? Czy są jakieś techniczne różnice? Większość ładnych na sprzedaż jest 150 KM, czy da się z nich zrobić 180 KM?
inne są najprawdopodobniej nawet kanały ssące, przeróbek jest bardzo dużo… te silniki mają multum oznaczeń i każdy ma coś innego. te słabsze są zdławione, mają mniej mocy ale również mniej palą przy niskich obrotach.
W Audi A3 najlepszy jest 1.9 TDI!
Mój kolega z grupy na studiach miał Audi A3 i strasznie laski na niego leciały 🙂
silniki 150km mają przeważnie turbo k03 a wersje 180km k03s, silniki z s3 210 i 225km miały już k04 i 2 intercoolery