Zmienne fazy rozrządu

Zmienne fazy rozrządu pozwalają na zmianę momentów otwarcia zaworów ssących i wydechowych. W zależności od obrotów, optymalny moment otwarcie i zamknięcia zaworów ssących i wydechowych jest różny.

Samochody bez zmiennych faz rozrządu cechowały się albo lepszą charakterystyką na niskich obrotach (slangiem motoryzacyjnym „na dole”) albo na wysokich („dobra góra”). Dzięki zmiennym fazom rozrządu silniki „starają się” być dobrymi na niskich i wysokich obrotach.

Wariator zmiennych faz rozrządu w silniku 1.8 VVT-i

Wariator zmiennych faz rozrządu w silniku 1.8 VVT-i Toyoty

W fizyce, technice i przyrodzenie nie ma jednak nic za darmo. Wariatory zmiennych faz rozrządu pobierają, tworząc dodatkowy oprócz, trochę dodatkowej energii z silnika, stąd też zużycie paliwa w takich samochodach, przy stałej niskie prędkości może być nawet odrobinę wyższe niż w silniku bez zmiennych faz rozrządu, z ustawionym rozrządem tak by był on optymalny na obrotach niskiej prędkości. W praktyce jednak silniki ze zmiennymi fazami rozrządu są oszczędniejsze. Jedynym ich minusem jest wyższy stopień komplikacji i możliwość awarii elementów odpowiedzialnych za te zmienne fazy. W większości samochodów w przypadku takiej awarii nie jest zalecana dalsza eksploatacja, gdyż może uszkodzić wałek rozrządu.

Obecnie zmienne fazy rozrządu stosuje bardzo wielu producentów, ich najpopularniejsze oznaczenie to CVVT, VTEC, CPS, VVC, VVT-i.

2 odpowiedzi na „Zmienne fazy rozrządu

  1. Cyrus pisze:

    Kolektory ssące o zmiennej geometrii, zmienne fazy rozrządu czy inne dodatki – dobre jeśli samochód jest nowy bądź właściciel dba. Wielokrotnie widziałem jak właściciel narzekał na brak mocy w nowoczesnym silniku. Tak samo było w moim. Hamownia zweryfikowała najgorsze obawy – 45 KM mniej niż w serii – wariator popsuty. Na szczęście udało mi się kupić nowy za niewielkie pieniądze i samochód odzyskał seryjną moc. Jaka jest trwałość tego elementu? Podobno około 150 000 km, samochód ma obecnie 180 000 km więc kupno używanego to loteria a nowy jest bardzo drogi. Eksploatacja takiego samochodu wygląda więc jak zabawa w kotka i myszkę… Stąd popyt na auta nowe – wiele ludzi traci nerwy.

    • Remik pisze:

      za niskie odczyty pomiaru mocy czesto odpowiada elektronika przeplywomierze, uszkodzone czujniki polozenia walka rozrzadu, uszkodzone czujniki temperatury… przed wymiana czegokolwiek diagnostyka komputerowa to podstawa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *