Tylna belka to element zawieszenia tylnego. W różny sposób są rozwiązane tylne belki w różnych samochodach.
Tylna belka w samochodach Citroen Peugeot
Zawieszenie w oparciu o tylną belkę na łożyskach igiełkowych często stosowanym rozwiązaniem we francuskich samochodach Citroen oraz Peugeot. W zawieszeniu tym elementem łożyskującym nie są sworznie czy tuleje metalowo-gumowe jak w klasycznym zawieszeniu lecz łożyska igiełkowe. Tylka belka w tych samochodach ma na siebie „nałożone” wahacze wleczone, ale nie są one osadzone na tulejach tylko na łożysku igiełkowym.
Nie tylko łożyskowanie jest dość nietypowe jak na zawieszenie samochodu. W samochodach Citroen oraz Peugeot z tylną belką zastosowano zamiast klasycznych sprężyn śrubowych drążki skrętne. Drążki te skręcają się przy nacisku na zawieszenie.
Prawie każdy właściciel wiekowego Peugeota 106, 206, 306 czy 405 czy dostawczego Partnera oraz Citroena Saxo, ZX, Xsary, Xsary Picasso czy Berlingo spotka się z problemami z belką tylną. Dlaczego to zawieszenie jest więc awaryjne?
Oczywistą sprawą jest, że zastosowanie takiego typu łożyskowania w elemencie zawieszenia wymaga bardzo dobrego uszczelnienia. Wielu mechaników to właśnie uszczelnienie obwinia za uszkodzenia powstające w tylnej belce… zdaniem jednak wielu fachowców, którzy zawodowo zajmują się regeneracją tylnych belek fabryczne uszczelnienia są bardzo dobrej jakości. Gdzie jest więc feler? Belka tylna jest odlewem żeliwnym pustym w środku. Żeliwo to jest materiałem dość tanim, ale słabo odpornym na korozję. Dodatkowo, by nie ważyło kilkaset kilogramów musi być w środku puste. To właśnie skraplająca się rosa, dodatkowo sól na drodze przyczynia się do korozji belki i uszkodzenia łożysk a także uszczelniaczy i czopów belki.
W nowszych modelach Peugeota i Citroena zawieszenie zostało poprawione. Należy przy tym nadmienić, że w starszych modelach problemy z tylną belką następowały po około 100 000 km lub 8 i więcej latach użytkowania. Nie jest to więc błąd producenta, który łatwo było wykryć.
Jakie są objawy zużycia tylnej belki w samochodach Peugeot oraz Citroen oraz również w innych samochodach w których zastosowano wahacze wleczone?
- Zgrzyty, piski przy naciskaniu tyłu pojazdu
- Utwardzenie tylnego zawieszenia (ciężko jest „pobujać” samochodem góra – dół)
- Zła geometria kół pojazdu (są zbyt pochylone do wewnątrz lub do zewnątrz)
- Przycinanie tylnych opon
Dodatkowo przy zawieszeniach Peugota i Citroena z tylną belką zastosowane drążki skrętne również są awaryjne. Ich mocowaniem jest wielowypust, który – niestety – również ulega zużyciu. Sam drążek skrętny dodatkowo potrafi się z biegiem lat złamać.