Pasek rozrządu to najpopularniejszy obecnie mechanizm napędu rozrządu w samochodach. Pasek łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu. Pasek wyposażony jest w automatyczny napinacz, który dba o prawidłowe napięcie paska.
Wymiana paska rozrządu
Pasek rozrządu podlega regularnej wymianie. Wymieniać pasek należy wg zaleceń producenta razem z innymi częściami z którymi on współpracuje – napinaczami i kołami. Zazwyczaj okres wymiany rozrządu przypada na około 80 000 km i 8 lat. Jeśli więc jeździmy bardzo mało należy wymienić pasek po 8 latach eksploatacji.
W przypadku zakupu samochodu używanego bardzo trudno stwierdzić bez odpowiednich dokumentów kiedy był wymieniany pasek rozrządu, jeśli nie mamy co do niego pewności zalecamy profilaktyczną wymianę paska nowy, zwłaszcza jeśli rozrząd jest kolizyjny. Kolizyjny rozrząd posiada taki silnik w którym po zerwaniu paska następuje do zderzenia tłoków z cylindrami.
Pasek rozrządu a olej
Pasek rozrządu musi pracować na sucho. Jeśli jest on pobrudzony olejem rozrząd może przeskoczyć – należy natychmiast usunąć usterkę i wymienić pasek na nowy.
Czy pasek rozrządu jest z plastiku?
Nie, główny rdzeń paska, który działa na rozciąganie wykonany jest z włókna szklanego.
wymiana paska rozrzadu po zakupie to podstawa, koledze raz padl we wloszech jak jechal na wakacje – holowanie 5000 pln
wymiana się opłaca ale w nie w samochodzie ktory ma 10 lat i jest wart 5000 – 10000 pln, bo potem sie z nim czlowiek ozeni i do konca zycia na nowy nie zmieni