Koło dwumasowe

Koła dwumasowe zaczęto stosować w dużych silnikach benzynowych i silnikach diesla (nawet tych mniejszej pojemności) na początku lat 90-tych. Obecnie coraz więcej silników jest w nie wyposażone. Czym jest koło dwumasowe?

Koło dwumasowe jest rozwinięciem koła zamachowego. Koło zamachowe służy do „zmiękczenia” pracy silnika. Działa na zasadzie akumulatora energii kinetycznej. Gdy jeden z cylindrów jest w trakcie suwu pracy koło „ładuje się” energią kinetyczną (czyli po prostu rozpędza) a gdy cylinder jest w suwie sprężania koło „rozładowuje się”, czyli zwalnia. Działanie podobne do sprężyny… gdy nagle naciskamy ją sprężyna pobiera energię a po chwili oddaje. Właśnie z takiej zasady zrodziło się koło dwumasowe. Koło dwumasowe nie działa tylko swoją masą (jak typowe koło zamachowe), ale również sprężynami, które są umieszczone w środku i na przemian magazynują i oddają energię kinetyczną. Dzięki temu koło dwumasowe, przy tej samej skuteczności tłumienia nierówności może być znacznie lżejsze. Dzięki temu, że jest lżejsze mniej energii potrzebna do wprowadzenia silnika na określone obroty (silnik musi rozpędzić lżejsze koło), co dalej rodzi wiele innych zalet.

Zaletami zastosowania kół dwumasowych są:

  • silnik szybciej „wchodzi na obroty”
  • mniejsze zużycie paliwa spowodowane brakiem marnowania energii na ciągle rozpędzanie ciężkiego koła i często nie wykorzystywanie tej energii (np. w przypadku mocnego hamowania hamulcem przy załączonym biegu, mniejsze straty również w wyniku mniejszych sił żyroskopowych)
  • wyższa trwałość skrzyni biegów (zwłaszcza jej synchronizatorów)

Jakie są wady kół dwumasowych? Wadą podstawową jest fakt, że z prostego układu, w którym może uszkodzić się właściwie tylko łożysko, stworzono mechanizm, który ulega zużyciu jak każdy inny mechanizm w samochodzie.

Koło dwumasowe wytrzymuje zazwyczaj przebieg około 200 000 km. Koszt nowego koła dwumasowego to od tysiąca do kilku tysięcy złotych. Istnieje wiele firm, które zajmują się regeneracją kół dwumasowych.

Objawy zużycia

Najczęstszym objawem zużycia koła dwumasowego są stuki, nasilone zwłaszcza przy uruchamianiu i gaszeniu silnika. Niektórzy przyrównują je do „tłuczenia talerzy”. Kolejnym objawem jest gorsza praca silnika, drżenie, wyczuwalne silnie zwłaszcza na wolnych obrotach (biegu jałowym).

One thought on “Koło dwumasowe”

  1. TAK panowie. Też KIEDYŚ jeździłem używanymi dieslami :] Ale to było za czasów Mercedesa W201 i 190D i Audi 80 1.9 TD. Potem była generacja przyzwoitych aut na paliwo gazowe. Niestety od czasu kiedy kupiłem swoje pierwsze używane auto z nowoczesnym dieslem: Renault Laguna 2.0 dCi przekonałem się, że era używanych diesli się definitywnie zakończała. Nie pomogła mi nawet wymiana ww. Laguny na Passata 2.0 TDI. Ten ostatni potrzebował lawety już w pierwszy półroczu użytkowania. Znajomy namówił mnie na leasing i zakup nowego samochodu. Kupiłem „awaryjnego francuza” Renault Megane III 1.5 dCi. Wszystkie problemy jak ręka odjął. Samochodu używam do dojazdów do klientów: ilość dni spędzanych w warsztacie spadła do zera a ilość podpisanych umów zwiększyła się o 40%. Teraz wiem, że dziś tylko nowy samochód. To wszystko przez te FAP-y, DPF-y, koła wielomasowe i skomplikowane układy wtryskowe. Robią samochody tak byś przejechał 200 tysięcy a potem niech następny właściciel kupi ładne jeszcze auto… lecz niestety kompletnie nie przydatne jak ktoś potrzebuje samochód do jazdy.

    Tak więc czytelniku drogi: jeśli masz problem z kołem dwu-masowym wiedz, że nie tylko z nim masz problem ale zapewne z bardzo wieloma rzeczami pod maską. Dowiedz się ile kosztuje wymiana turbo, ile nowe wtryski. A może masz już problem z układem korbowym i nie warto inwestować w ten silnik? Reasumując, jeśli tu zaglądasz to najlepiej kup nowy samochód i miej problem z głowy. Nie gadaj, że cię nie stać bo skoro stać kogoś na łatanie starego grata, wiem, wiem ile to kosztuje – części, robocizna i CZAS – to stać Cie i n na nowe!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *