Sprawne amortyzatory to nie tylko gwarancja dobrego komfortu jazdy, zmniejszenia nieprzyjemności dla osób z tzw. chorobą lokomocyjną ale również gwarancja bezpieczeństwa i długowieczności innych elementów zawieszenia.
Często amortyzatory są sprawdzane na stacji diagnostycznej. Jest to dobry sposób dla sprawdzenia czy amortyzatory pracują równo, zdarza się jednak że podczas takiego badania wychodzą różne niedorzeczności. Przykładowo samochód nowy z salonu prowadzący się w sposób poprawny ma amortyzatory o sprawności 30% lub też auto z całkowicie uszkodzonym zawieszeniem w którym amortyzatory są wylane (wylał się z nich olej) mają 70% sprawności.
Jeszcze mniej wiarygodne wyniki podczas badania na stacji diagnostycznej otrzymujemy sprawdzając auta wyposażone w zawieszenia pneumatyczne, które same w sobie posiada pewną zdolność tłumienia i nawet z całkowicie niesprawnymi amortyzatorami na stacji diagnostycznej może uzyskać dobry wynik a na drodze zachowywać się już w sposób nieprzewidywalny.
Pamiętajmy, jedynie nierówny wynik na stacji diagnostycznej oznacza coś złego. Przykładowo: lewy amortyzator 20%, prawy 70% lub odwrotnie.
Amortyzatory najlepiej jednak sprawdzać… domowymi sposobami.
1. Sprawny amortyzator nie może ciec, olej który z niego wycieka świadczy o jego niesprawności. Nawet jeśli dopiero zaczyna ciec przygotujmy się na ich szybką wymianę.
2. Naciskamy na przód lub tył samochodu (pamiętając przy tym by nie zrobić wgnieceń) i „puszczamy”. Samochód ma się tylko podnieść, a nie podnieść opuścić i znowu podnieść. Jeśli wykona bujanie – amortyzatory są do wymiany.
Amortyzator syczy.
Często słyszymy syczenie z amortyzatora przy pokonywaniu nierówności. Nie należy się tym przejmować, wiele amortyzatorów gazowo-olejowych czyli obecnie najpopularniejszych po prostu ma taką cechę. Niektóre pracują dość głośno inne ciszej – nie jest to objaw nieprawidłowy.
Zużyte amortyzatory
Pamiętajmy zużyte amortyzatory to:
- brak stabilności samochodu na wybojach i zakrętach
- dłuższa droga hamowania (nawet na równym)
- mniejszy komfort jazdy
- wyższe zużycie innych elementów zawieszenia (sprężyn, drążków, tulei, sworzni itp.)
Przeciętny amortyzator wytrzymuje około 80 000 km, choć zdarzają się działające poprawnie nawet 200 000 km jak i psujące się już po 20 000 km.
Pamiętajmy również że jeśli mamy obniżone zawieszenie amortyzatory muszą być specjalne – sportowe – do obniżonego zawieszania. Amortyzator seryjny przy zawieszeniu obniżonym o około 50 mm będzie sprawiał wrażenie uszkodzonego – mimo że będzie sprawny.
W moim peugocie 206 1.1 rocznik auta 2003 piszczy mi cos z tylu niemilosiernie czy to moga byc amortyzatory? juz nie daje rady, jak sie ocieplilo wstyd mi jezdzic tym samochodem.
kolego, moim zdaniem to tylna belka, standardowy problem w berlingo, 206, partnerze i jeszcze wielu innych francuskich wynalazkach
co to jest ta tylna belka? wystepuje to w zamienniku? ile to moze kosztowac?
Belki nie kupujesz nowej bo sie nie oplaca: koszt za duzy. Regeneracja tylnej belki kosztuje mniej jak połowę nowej belki a trwałość porównywalna.
Polecam TOP SERWIS z Krakowa, robiłem tam swoją belkę w Xsarze Picasso i na razie – po 50 000 km – zero problemów!
Taaa francuskie wynalazki :] W A3 zawieszenie wytrzymuje 170 000 km
Jak sprawdzić amortyzatory EDC?