Zdarza się że w silniku dochodzi do uszkodzenia wałka rozrządu i potrzebna jest jego wymiana. Wałek uszkadza się w taki sposób że jego krzyki są coraz niższe a niekiedy pojawiają się na nich różne wżery lub „schody”.
Przyczyną zużycia wałka rozrządu są zazwyczaj:
- złe smarowanie
- duży przebieg
- zużyty hydrauliczny regulator luzu zaworowego (tzw. szklanka, popychacz zaworowy)
- zużyta dźwigienka zaworowa
Nie zaleca się wymiany samego wałka bez wymiany dźwigienek zaworowych. Są to części ściśle ze sobą współpracujące i istnieje duże prawdopodobieństwo że stare krzywki „zbiorą” nowy wałek szybko go niszcząc.
Nie zaleca się również instalacji używanych wałków rozrządu, w przypadku bardzo drogich części można spróbować założyć cały używany komplet: wałek i krzywki od innego silnika. Każdy krzywka musi być na swoim miejscu. To lepsze rozwiązanie niż przekładanie samego wałka.
Wymieniając wałek sprawdźmy popychacze zaworowe: nie ma sensu zakładać nowego wałka do starych popychaczy które szybko go zniszczą.
Pamiętajmy by zakładając nowy wałek zachować czystość i nasmarować go odpowiednio przed włożeniem do silnika.