Przewody hamulcowe

Przewody hamulcowe w samochodach pracują pod wysokim ciśnieniem gdy naciskamy hamulec – nawet do kilkuset bar. Mimo iż nie naciskamy hamulca tak mocno robi to za nas układ hamulcowy wysokie ciśnienie jest wytwarzane przez pompę hamulcową która działa jak przekładnia hydrauliczna (np. na każdy 1 cm naciśnięcia pedału przypada np. 0,1 mm przesunięcia płynu – ale z 10 razy większą siłą), dodatkowo wspomagana wspomaganiem układu hamulcowego – które znajduje się teraz w każdym samochodzie.

Przewody hamulcowe są dwuczęściowe:

  • przewód hamulcowy sztywny, często miedziany (stąd określenie miedziane przewody hamulcowe) łączy pompę hamulcową z elastycznym przewodem hamulcowym, przewód sztywny kończy się w błotniku koła
  • elastyczny przewód hamulcowy to przewód łączący przód sztywny bezpośrednim z zaciskiem w kole, przewód ten jest gumowy – dodatkowo w oplocie stalowym. Przewód ten musi być elastyczny gdyż koła cały czas się poruszają (góra a dół, a przednie dodatkowo skręcają), w tym miejscu nie dałoby się zastosować przewodu sztywnego bo by się ukręcił

Przewody hamulcowe należy regularnie kontrolować.

Największym wrogiem przewodów sztywnych jest korozja. To ona może powodować pęknięcie takiego przewodu lub wyciek.

Przewody elastyczne ulegają uszkodzeniu w skutek przetarcia lub uszkodzenia oplotu stalowego – wtedy przewód puchnie co odczuwa się “gumowym” pedałem hamulca – przy mocniejszym naciśnięciu taki przewód może pęknąć.

Czy warto wymienić przewody hamulcowe?

Samodzielnie możemy zmienić elastyczne przewody hamulcowe, bywa jednak że ich połączenie z sztywnymi jest tak skorodowane że nie uda nam się odkręcić starego przewodu.

Samodzielna wymiana sztywnych – często bywa jednak że oryginalne przewody stalowe są bardzo drogie lub niedostępne. Można je dorobić, ale samodzielne dorabianie przewodów hamulcowych bez specjalnej zaciskarki jest niemożliwe.

Jak dbać o przewody hamulcowe?

Co jakiś czas należy kontrolować przewody hamulcowe, te sztywne sprawdzając czy są wolne od korozji, a elastyczne od przetarć i czy nie puchną przy naciśnięciu.

7 odpowiedzi na „Przewody hamulcowe

  1. Janusz pisze:

    Moja żonka dziś wyjechała z garażu i jak nacisnęła hamulec to prach i w podłogę. Zobaczyła jakiś płyn z przodu i tylko zawołała “matko boska, ja już do tego auta nie wsiądę”. No i co tu robić?

  2. YZK pisze:

    znajomy kupił Daewoo Espero z komisu, przyjechał do teścia który miał prawie nowego nieubezpieczonego Renault Megane, podczas parkowania pękł przewód w Espero, znajomy wpakował się w tył Megane a Megane uderzył w dom… z dwóch stron uszkodzony.
    Przewód hamulcowy był nadcięty i znajomy najprawdopodobniej tak kupił auto. Znajomy pojechał do komisu a właściciel powiedział że może mu dać nowy przewód hamulcowy ale za wymianę musi zapłacić.

  3. Alojz pisze:

    jo, jo, jo kiedy mo stare auto, tymu przewod guminiowy pejdzie ni wiadomo kiedy i kaj.

  4. rudolf pisze:

    nie dawno miałem kolizję swoim fordem fiesta. najechałem na tył audi. ja jako sprawca, zostałem ukarany za spowodowanie tej kolizji, ponieważ stwierdzono że, nie zachowałem odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego. A więc do rzeczy, chciałbym sprostać jak do tego właściwie doszło. zawsze przestrzegałem przepisów drogowych i zachowywałem odstęp ale tego pechowego dnia pękł gumowy przewód hamulcowy. pierwszy moment to zdziwienie z niedowierzaniem a droga ubywa, drugi moment to już właściwie kolizja. i tak jestem szczęściarzem że, to się tylko tak skończyło;)

  5. Yanusz pisze:

    Dlaczego skoro kazde auto ma uklad dwuobwodowy gdy peknie jeden przewod nie ma hamulcow?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


osiem − 4 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>