Silnik 1.5 DPI oferowany w Hyundaiu i30 PD posiada niewielką – 110 KM – moc przy dość sporej pojemności: 1.5 litra. Jest więc zdecydowanie niewysilony. Nie posiada również turbosprężarki, bezpośredniego wtrysku paliwa ani filtra GPF. Czy okaże się więc bezawaryjny i długowieczny? To pokaże czas, wyjaśnimy jednak na czym polega ten wtrysk DPF – na stronach producenta niestety trudno znaleźć informację.
DPI: pośredni czy bezpośredni wtrysk paliwa?
1.5 DPI posiada podwójny pośredni wtrysk paliwa. Jest to klasyczny pośredni wtrysk paliwa, który kiedyś wyparł gaźniki. Układ trwały i bezawaryjny. Jedyną innowacją w tym silniku jest fakt iż samochód ten posiada po dwa wtryskiwacze dla każdego cylindra. Jeden wtryskiwacz przypada na jeden zawór ssący. Silnik jest 16 zaworowy, 4-ro cylindrowy.
Silnik ten nieposiada więc problemów z:
- nietrwałymi i drogimi wtryskiwaczami wtrysku bezpośredniego pracującymi w trudnych warunkach,
- nagarem gromadzącym się w kolektorze ssącym,
- zjawiskiem L.S.P.I
Podsumowując 1.5 DPI nie posiada:
- filtra GPF,
- turbosprężarki,
- bezpośredniego wtrysku paliwa
D-CVVT
1.5 DPI posiada system D-CVVT, czyli zmienne fazy rozrządu dla wałka dolotowego i wydechowego. Systemu tego nie należy się bać. Jest to system umożliwiający przesunięcie faz rozrządu osobno dla wałków ssących i wydechowych aby zwiększyć elastyczność silnika i emisje szkodliwych substancji do atmosfery.
6-cio biegową skrzynia manuala
Kolejną zaletą aut wyposażonych w ten silnik (np. Hyundai i30 III generacji 1.5 DPI) jest 6-cio biegowa skrzynia manualna.
Osiągi
1.5 jest – jak na dzisiejsze silniki – mało skomplikowany jednak jego osiągi odbiegają od współczesnych jednostek. Niestety jego osiągi odbiegają w dół nawet na tle 1.0 T-GDI.
1.0 T-GDI | 1.5 DPI | |
Pojemność | 998 cm³ | 1498 cm³ |
Moc maksymalna | 88 kW (120 PS) przy 6000 obr./min | 81 kW (110 PS) przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 171 Nm od 1500 do 4000 obr./min | 144 Nm przy 3500 obr./min |
Przyśpieszenie 0-100 w i30 skrzynia manualna | 11,1 s | 12,3 s |
Z powyższych danych wynika jasno: przy obrotach wyższych niż 1500 obr./min 1.0 T-GDI będzie charakteryzował się wyższą mocą niż 1.5 DPI. Warto jeszcze dodać że do 1.0 T-GDI firmy tuningowe oferują chip 139 KM / 202 Nm. Tuningowanie 1.5 DPI nie ma sensu.
Moc w 1.5 DPI będzie dostępna praktycznie od razu po wciśnięciu gazu. W 1.0 T-GDI będziemy musieli poczekać chwilę na reakcję turbosprężarki. W 1.0 T-GDI wraz z przebiegiem moc jednak będzie spadać w skutek zanagarowania i zużywania się turbosprężarki. W 1.5 GDI fabryczne osiągi będą utrzymywać się przez bardzo długi okres (np. 200 000 km). 1.5 GDI powinien być również znacznie trwalszy niż wysilony downsizingowy 1.0 T-GDI.
Instalacja LPG
Do 1.5 DPI można założyć instalację gazową IV generacji. Musi ona jednak być dostosowana do obsługi silników o podwójnym wtrysku paliwa. Na rynku istnieją rozwiązania, które pozwalają taki silnik „zagazować” zarówno przy wykorzystaniu 4-rech jak i 8-miu wtrysków gazowych.
W celu uzyskania informacji jaką instalację można założyć obecnie do tego silnika można się skontaktować np. z firmą montująca LPG.
W cenie Hyundaia i30 1.5 DPI (80 tyś) mam Dacie Duster II 1.5 Blue dCi 115KM 4×4. Samochód zrywny, nowy model a nie nieudany lifting, napęd 4×4 który jest bardzo przydatny jak zimą sypnie śnieg no i przede wszystkim SUV. A kto mądry dziś kupuje kompakta jak to samochod kompletnie nie modny?
Jak chcesz byc modny to fakt, kup dacze xD
Skoro nawet Hyundai robi takie skomplikowane jednostki w nie tak luksusowych ani dużych przecież samochodach bo mając 180 cm wzrostu i nastoletnie dzieci taki kompakt to minimum to nastąpił już KONIEC ŚWIATA.
co to sie porobilo zeby takie marki jak hyundai musialy tak kombinowac w aucie kompaktowym zeby spelnic unijne normy…