Silnik 1.5 DPI (Smartstream G1.5)

Silnik 1.5 DPI oferowany w Hyundaiu i30 PD posiada niewielką – 110 KM – moc przy dość sporej pojemności: 1.5 litra. Jest więc zdecydowanie niewysilony. Nie posiada również turbosprężarki, bezpośredniego wtrysku paliwa ani filtra GPF. Czy okaże się więc bezawaryjny i długowieczny? To pokaże czas, wyjaśnimy jednak na czym polega ten wtrysk DPF – na stronach producenta niestety trudno znaleźć informację.

DPI: pośredni czy bezpośredni wtrysk paliwa?

1.5 DPI posiada podwójny pośredni wtrysk paliwa. Jest to klasyczny pośredni wtrysk paliwa, który kiedyś wyparł gaźniki. Układ trwały i bezawaryjny. Jedyną innowacją w tym silniku jest fakt iż samochód ten posiada po dwa wtryskiwacze dla każdego cylindra. Jeden wtryskiwacz przypada na jeden zawór ssący. Silnik jest 16 zaworowy, 4-ro cylindrowy.

Silnik ten nieposiada więc problemów z:

  • nietrwałymi i drogimi wtryskiwaczami wtrysku bezpośredniego pracującymi w trudnych warunkach,
  • nagarem gromadzącym się w kolektorze ssącym,
  • zjawiskiem L.S.P.I

Podsumowując 1.5 DPI nie posiada:

  • filtra GPF,
  • turbosprężarki,
  • bezpośredniego wtrysku paliwa

D-CVVT

1.5 DPI posiada system D-CVVT, czyli zmienne fazy rozrządu dla wałka dolotowego i wydechowego. Systemu tego nie należy się bać. Jest to system umożliwiający przesunięcie faz rozrządu osobno dla wałków ssących i wydechowych aby zwiększyć elastyczność silnika i emisje szkodliwych substancji do atmosfery.

6-cio biegową skrzynia manuala

Kolejną zaletą aut wyposażonych w ten silnik (np. Hyundai i30 III generacji 1.5 DPI) jest 6-cio biegowa skrzynia manualna.

Osiągi

1.5 jest – jak na dzisiejsze silniki – mało skomplikowany jednak jego osiągi odbiegają od współczesnych jednostek. Niestety jego osiągi odbiegają w dół nawet na tle 1.0 T-GDI.

1.0 T-GDI1.5 DPI
Pojemność998 cm³1498 cm³
Moc maksymalna88 kW (120 PS) przy
6000 obr./min
81 kW (110 PS) przy
6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy171 Nm
od 1500 do 4000 obr./min
144 Nm przy
3500 obr./min
Przyśpieszenie 0-100 w i30 skrzynia manualna11,1 s12,3 s

Z powyższych danych wynika jasno: przy obrotach wyższych niż 1500 obr./min 1.0 T-GDI będzie charakteryzował się wyższą mocą niż 1.5 DPI. Warto jeszcze dodać że do 1.0 T-GDI firmy tuningowe oferują chip 139 KM / 202 Nm. Tuningowanie 1.5 DPI nie ma sensu.

Moc w 1.5 DPI będzie dostępna praktycznie od razu po wciśnięciu gazu. W 1.0 T-GDI będziemy musieli poczekać chwilę na reakcję turbosprężarki. W 1.0 T-GDI wraz z przebiegiem moc jednak będzie spadać w skutek zanagarowania i zużywania się turbosprężarki. W 1.5 GDI fabryczne osiągi będą utrzymywać się przez bardzo długi okres (np. 200 000 km). 1.5 GDI powinien być również znacznie trwalszy niż wysilony downsizingowy 1.0 T-GDI.

Instalacja LPG

Do 1.5 DPI można założyć instalację gazową IV generacji. Musi ona jednak być dostosowana do obsługi silników o podwójnym wtrysku paliwa. Na rynku istnieją rozwiązania, które pozwalają taki silnik „zagazować” zarówno przy wykorzystaniu 4-rech jak i 8-miu wtrysków gazowych.

W celu uzyskania informacji jaką instalację można założyć obecnie do tego silnika można się skontaktować np. z firmą montująca LPG.

4 thoughts on “Silnik 1.5 DPI (Smartstream G1.5)”

  1. W cenie Hyundaia i30 1.5 DPI (80 tyś) mam Dacie Duster II 1.5 Blue dCi 115KM 4×4. Samochód zrywny, nowy model a nie nieudany lifting, napęd 4×4 który jest bardzo przydatny jak zimą sypnie śnieg no i przede wszystkim SUV. A kto mądry dziś kupuje kompakta jak to samochod kompletnie nie modny?

  2. Skoro nawet Hyundai robi takie skomplikowane jednostki w nie tak luksusowych ani dużych przecież samochodach bo mając 180 cm wzrostu i nastoletnie dzieci taki kompakt to minimum to nastąpił już KONIEC ŚWIATA.

  3. co to sie porobilo zeby takie marki jak hyundai musialy tak kombinowac w aucie kompaktowym zeby spelnic unijne normy…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *