Przekładnia to element niezbędny w każdym samochodzie wyposażonym w konwencjonalny silnik spalinowy, którego zakres obrotów użytecznych jest stosunkowo wąski w stosunku do prędkości użytkowych pojazdu.
Manualne skrzynie biegów
W klasycznej manualnej skrzyni biegów zmiana biegów odbywa się za pomocą drążka zmiany biegów poruszającym się w schemacie H bądź rozbudowanym H (np. podwójne H dla aut wyposażonych w 5 biegów + wsteczny). Podczas zmiany biegów w manualnej skrzyni biegów występuje całkowite rozłączenie napędu za pomocą sprzęgła. Mimo wszystko przez lata skrzynie manualne oferowały znacznie lepsze osiągi niż alternatywne przekładnie automatyczne.
Zaautomatyzowane przekładnie dwu-sprzęgłowe
Na początku XXI wieku weszły do produkcji skrzynie o dwóch sprzęgłach. W istocie tego typu skrzynie biegów w środku posiadają dwie przekładnie, jedna do biegów parzystych, druga do nieparzystych oraz dwa sprzęgła. Zmiana biegów odbywa się bardzo szybko, gdyż do jej zmiany potrzebna jest jedynie zmiana sprzęgieł. Jedno sprzęgło przechodzi w tryb „wysprzęglenia” a drugie „zasprzęgla”. Takie skrzynie – przynajmniej wg danych producentów – oferują lepsze, albo przynajmniej nie gorsze, osiągi niż tradycyjne skrzynie manualne.
Skrzynie biegów automatyczne
Przez lata automatyczna skrzynia biegów oznaczała znacznie gorsze osiągi samochodu. Jednak ich ewolucja spowodowała że nowoczesne skrzynie automatyczne, np. skrzynie Steptronic w samochodach BMW już niewiele „odstają” od skrzyń manualnych a w niektórych modelach wręcz ich osiągi zrównują się z przekładniami sterowanymi ręcznie. Wystarczy porównać dane techniczne samochodów BMW, tych modeli jeszcze z lat 80-tych w których automatyczna skrzynia powodowała pogorszenie się przyśpieszenia od 0 do 100 km/h o około sekundę (np. w BMW E34) z nowymi modelami, np. BMW F30 gdzie różnica w przyśpieszeniu wynosi najwyżej 0,3 sek albo całkowicie zanika.
Postęp w dziedzinie przekładni automatycznych polega na zwiększeniu liczby przełożeń, która przed laty wynosiła jeszcze 4 a dziś jest to bardzo często już aż 8 biegów oraz stosowania tzw. lock-up na wszystkich, bądź prawie wszystkich przełożeniach. Ta ostatnia cecha eliminuje największą wadę przekładni automatycznych: tzn. poślizg hydrokinetyczny.