Poszczególne generacje instalacji gazowych to jakby kolejne rodzaje instalacji LPG, które różnią się od siebie zasadą działania oraz użytymi komponentami. Generacje LPG nie są w żaden sposób związane w konkretnym producentem.
Kolejne generacje posiadają określone numery: pierwsza generacja, druga generacja… itp, które zostały nadane zgodnie z kolejnością ich opracowania. Nie wszystkie z generacji instalacji gazowych się przyjęły i stały popularne w Polsce. Takimi „ślepymi zaułkami” w rozwoju instalacji gazowych była z pewnością III generacja, która nie przyjęła się w żadnym kraju. W Polsce bardzo mało popularna jest również, dopracowana od lat 5-ta generacja LPG, popularna w Holandii.
Praktyka gazownicza wskazuje, że poszczególne generacje są kompatybilne z określonymi typami silników benzynowych. W praktyce można powiedzieć, że poszczególne generacje instalacji gazowych nadają się do silników benzynowych o określonym rodzaju zasilania tj:
- samochody gaźnikowe oraz auta z wtryskiem jednopunktowym: instalacje I i II generacji
- samochody z pośrednim wtryskiem benzyny: instalacja gazowa IV generacji (choć LPG III generacji również będzie się nadawać)
- samochody z bezpośrednim wtryskiem benzyny: instalacje gazowe IV generacji bądź VI generacji (chociaż LPG V generacji również będą się nadawać ale w Polsce są mniej popularne)