Najbardziej kosztowne wyposażenie w samochodzie

Pewne elementy wyposażenia samochodów są bardzo drogie. Drogi w produkcji, więc zwiększają koszt zakupu pojazdu. Oraz drogie w przypadku awarii. Przedstawiamy TOP 5 takiego wyposażenia.

Skrzynie dwusprzęgłowe

Są drogie, ponieważ taka skrzynia posiada w środku praktycznie dwie przekładnie manualne i dwa sprzęgła. O ile w samochodach z „prawdziwymi” hydrokinetycznymi automatami nie ma koła dwumasowego, auta ze skrzyniami dwusprzęgłowymi go posiadają. Niestety zarówno koło dwumasowe jak i sprzęgło to elementy o określonej żywotności, dlatego przekładnie dwusprzęgłowe są drogie, jako wyposażenie dodatkowe w salonie, jak i również w późniejszym serwisowaniu.

Reflektory ksenonowe

Tzw. prawdziwe xenony o mocy 35 W wymagają zamontowania spryskiwaczy reflektorów oraz układu samopoziomowania, który składa się z dwóch czujników poziomu: jeden na osi przedniej, drugi na tylnej. Xenony nie są zasilane napięciem 12V. Wymagają tzw. przetwornicy, wytwarzającej napięcie rzędu kilkudziesięciu tysięcy kW podczas zapalania lamp.

Zawieszenia pneumatyczne

Zamiast sprężyn, zastosowane w nich są specjalne miechy pneumatyczne. Rozwiązanie to zapewnia stały prześwit pojazdu. Niestety miechy są znacznie droższe od klasycznych sprężyn. Dodatkowo cenę zawieszenia pneumatycznego podwyższa konieczność stosowania czujników poziomu oraz konieczność wyposażenia samochodu w kompresor wysokociśnieniowy.

Napęd na wszystkie koła

Wymaga zastosowania dyferencjałów na tylnej oraz przedniej osi oraz układu przeniesienia napędu na drugą oś. Przy każdym kole muszą znajdować się półosie. To komplikuje cały układ zawieszenia. Dwie osie muszą być jakoś ze sobą połączone, w tym celu stosuje się najczęściej sprzęgło wiskotyczne. Te wszystkie elementy nie są tanie. A napęd 4×4 oprócz zwiększonej masy, powoduje również wzrost oporów. Napęd na wszystkie 4-ry kołą powoduje wzrost zużycia paliwa przynajmniej o 1 litr na 100 km. To oznacza, że w ciągu 200 000 km przy cenie benzyny na poziomie 5 zł / litr napęd ten wygeneruje aż 10000 zł kosztów w postaci zwiększonego zużycia paliwa.

Nowoczesne silniki diesla

Silnik nie jest co prawda elementem typowo uznawanym jako element wyposażenia. Warto jednak dodać go do tego porównania. Nowoczesny silnik diesla wyposażony w piezoelektryczny wtrysk paliwa, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, koło pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych to naprawdę skomplikowana maszyna. W przeciwieństwie jednak do napędu na wszystkie cztery koła nowoczesny silnik diesla zużywa znacznie mniej paliwa niż klasyczny silnik benzynowy, wolnossący.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *