System odłączania cylindrów ACT

ACT, czyli Active Cylinder Technology to technologia Volkswagena dzięki której możliwe jest odłączenie cylindrów podczas pracy. System służy zmniejszeniu zużycia paliwa.

Jak działa ACT?

Jak wiadomo samo odłączenie zapłonu, czyli powstrzymanie iskry nie wystarczy. Odłączone cylindry stawiały by opór. Dlatego zawory muszą być podwieszone, by tłok lekko mógł się poruszać. Służą do tego specjalne dodatkowe krzywki na wałku rozrządu, które przez specjalny mechanizm wsuwają się i tworzą pewien jałowy układ wałka rozrządu przy którym zarówno zawory ssące jak i wydechowe są lekko otwarte. Warto wspomnieć, że nie wszystkie cylindry są odłączane: odłączone mogą być tylko dwa środkowe. Dwa zewnętrzne pracują cały czas.

Kiedy działa ACT?

W silniku 1.4 TSI pomiędzy 1400 a 4000 obr/min gdy jest wykorzystywane od 25 do 100 Nm momentu obrotowego. Wg VAG taka sytuacja występuje w 70% cyklu miejskiego!

Jakie oszczędności daje ACT?

Przy jeździe po równej drodze z prędkością 70 km/h na piątym biegu w przypadku Polo BlueGT oszczędność w zużyciu paliwa sięga aż 0,7 litra. Średnio jednak system powoduje obniżenie zużycia paliwa o 0.4 litra na 100 km.

3 thoughts on “System odłączania cylindrów ACT”

  1. ciekawe ile w takim silniku wytrzyma wał korobowy… siadajacy rozrzad po kilkudziesieciu km pokazal ze TSI to nie szczytowo przemyslane jednostki VW

    1. Postęp w dziedzinie inżynierii materiałowej jest ogromny. Nowoczesne metody utwardzania sprawiają że stal jest dużo bardziej odporna na zarysowania niż kiedyś. Dzięki super dokładnej obróbce CNC jesteśmy w stanie wykonać elementy stalowe z dużo większą dokładnością niż kiedykolwiek wcześniej!
      To wszystko powoduje, że my – inżynierowie – jesteśmy w stanie stworzyć silniki bardziej wysilone niż kiedykolwiek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *