Wartość pojazdu w stanie uszkodzonym

Wypadek, kolizja niewątpliwie wpływa na wartość pojazdu, której do tej pory nie możemy oceniać jedynie na podstawie roku produkcji, silnika, wyposażenia oraz przebiegu i stanu utrzymania samochodu.

Pojazd w stanie uszkodzonym bez wątpienia jest wart mniej niż taki sam pojazd sprawny. Czy jednak auto uszkodzone jest mniej warte jedynie o sam koszt naprawy? Niestety nie. Szczególnie w przypadku aut stosunkowo młodych (do 5-ciu lat) sam fakt naprawy samochodu, mimo że wykonanej bardzo fachowo i starannie wiąże się z nieuchronnym spadkiem wartości pojazdu.

Jak obliczyć koszta naprawy pojazdu?

Jeśli nasz pojazd jest stosunkowo młody to przy wycenie kosztów naprawy powinniśmy uwzględnić:

  • koszt oryginalnych części blacharskich wprost z ASO, jeśli uszkodzeniu uległy części będące integralną częścią karoserii wymiany należy dokonać jedynie na seryjnych zgrzewach!
  • koszt malowania pojazdu w komorze lakierniczej
  • koszt przywrócenia (wymiany) wszystkich uszkodzonych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo bierne (poduszki powietrzne, napinacze pasów, wzmocnienia boczne, czołowe)
  • koszt wszystkich elementów, które niejako przy okazji uległy uszkodzeniu, nie wykluczają samochodu z eksploatacji ale ze względu na swój stan nadają się do wymiany (deska rozdzielcza, kratki nawiewów, pokrętła, tapicerka)

Rzeczoznawca motoryzacyjny, aby obliczyć wartość samochodu w stanie uszkodzonym musi znać wartość w pełni sprawnego, bezwypadkowego pojazdu w takim samym wieku, z takim samym silnikiem i wyposażeniem. Od wartości tej odejmuje wartość profesjonalnej naprawy oraz spadek wartości pojazdu (pojazd bezwypadkowy jest wart więcej niż pojazd po wypadku naprawiony) po przeprowadzonej naprawie pojazdu i uzyskujemy w ten sposobów wartość auta w stanie uszkodzonym.

3 thoughts on “Wartość pojazdu w stanie uszkodzonym”

  1. Rzadko który blacharz potrafi dokonać fachowej wymiany ćwiartki auta na fabrycznych zgrzewach. Fachowcy – garażowcy robią to byle jak i byle gdzie i samochód nie nadaje się do jazdy i generalnie nie powinien przejść przeglądu technicznego (niestety prawie żaden diagnosta tego nie sprwadza).

  2. Na pewno – jeśli sprzedający się „pochwali” albo kupujący zorientuje – wymiana elementów na zgrzewach oryginalnych skutecznie przepędzi każdego kupującego…

  3. Czy wspawywanie ćwiartki na oryginalnych zgrzewach wogule jest LEGALNE? Czy diagnostyka wykrywajac cos takiego na przegladzie nie powinien zabrac dowodu raz na zawsze i zlikwidowac ten pojazd z polskich drog?

Skomentuj JapanCars Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *