Zawieszenie pneumatyczne jest jednym ze stosowanych przez producentów sposobów zwiększenia komfortu jazdy. Z czego wynikają zalety tego typu zawieszenia?
Brak połączenia elementem z ciała stałego w osi pionowej kół z karoserią
Przy klasycznym zawieszeniu opartym o sprężyny śrubowe odgłosy toczenia się kół oraz drobne drgania asfaltu są przenoszone na karoserię. W zawieszeniu pneumatycznym nie ma tego efektu.
Wybieranie nierówności
Sprężyna śrubowa posiada wyższą masę niż powietrze w miechu pneumatycznym, dlatego też miech zawieszenia zareaguje szybciej i zmniejszą bezwładnością niż sprężyna śruba, lepiej wybierając nierówności. Zawieszenia pneumatyczne także same w sobie tłumią nierówności w sposób bardzo delikatny. O ile pojęcie sprężyna powietrzna jest pojęciem generalnie prawidłowym sprężyna taka nie wpada w drgania takiego jak klasyczna sprężyna śruba o bardzo niskim tarciu wewnętrznym.
Stały prześwit i stała sztywność zawieszenia – niezależnie od obciążenia
To kolejna zaleta. Wszyscy kierowcy dostawczaków znają efekt zwiększenia się komfortu jazdy załadowanym samochodem (pusty jest zbyt sztywny). W zawieszeniach pneumatycznych, szczególnie tych aktywnych – ze zmiennym stopniem tłumienia amortyzatorów nie odczujemy tego efektu.
Nic nie zastąpi, jeśli mowa o komforcie jazdy, Citroena C5 PIERWSZEJ generacji. Druga niestety z tym elektroniczym zawieszeniem staje się bez sensu sztywna w każdym mocniejszym zakręcie, nawet na zjeździe z autostrady 60 km/h.