Silniki benzynowe to silniki z zapłonem iskrowym. Mieszanka jest w nich sprężana a następnie następuje jej zapłon poprzez świecę zapłonową.
Silnik spalinowe benzynowe stosowane w samochodach możemy podzielić według dwóch kryteriów:
Podział według liczby suwów
- silniki dwusuwowe, obecnie już niestosowane z uwagi na problemy związane ze sprawnością (wysokie zużycie paliwa) oraz emisją szkodliwych spalin
- silniki czterosuwowe – najpopularniejsze obecnie
- silniki Wankla – stanowiły alternatywę dla popularnych silników czterosuwowych ale nigdy nie były popularne
Podział według układu zasilania
- silniki gaźnikowe, obecnie stosowane jedynie w maszynach ogrodniczych, motorowerach, niewielkich motocyklach
- silniki z wtryskiem jednopunktowym, będące pośrednim ogniwem pomiędzy silnikami zasilanymi gaźnikiem a silnikami z wtryskiem wielopunktowym
- silniki z wtryskiem wielopunktowym – obecnie stosowane w tańszych oraz starszych konstrukcjach
- silniki z wtryskiem bezpośrednim – obecnie stosowane w najnowszych samochodach
Analizując dane techniczne różnych aut możemy z łatwością dostrzec, że postęp w dziedzinie silników benzynowych jest ogromny. Średnie zużycie paliwa w ciągu 20 lat udało się obniżyć o około 40% porównując modele o tej samej masie własnej i mocy maksymalnej.