Co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów zalecane jest czyszczenie przepustnicy w samochodzie.Brudna przepustnica to:
- problem z utrzymaniem biegu jałowego (falowanie obrotów, przygasanie)
- pogorszona dynamika na niskich obrotach
Obecnie w samochodach spotykamy przepustnice klasyczne (na lince) oraz tzw. elektroniczne.
Przepustnice z linką
Czyszczenie przepustnicy z linką jest proste: należy ją wymontować z samochodu i wymyć dokładnie pędzelkiem benzyną ekstrakcyjną. Zakładając przepustnicę należy sprawdzić jej ustawienie: tzn. czy pedał gazu całkowicie ją otwiera i czy podczas puszczania pedału gazu stycznik biegu jałowego jest załączany.
Przepustnica elektroniczna
Przepustnica elektroniczna to skomplikowane urządzenie. Zawiera w sobie silnik krokowy który jest sterowany czujnikiem położenia (potencjometrem) pod pedałem gazu. Czyszczenie mało zabrudzonej przepustnicy wygląda tak jak w przypadku zwykłej przepustnicy, gorzej jeśli samochód ma duży przebieg a ona nigdy nie była rozbierana i brud zaległ się aż do komutatora silnika. Wtedy całą przepustnicę należy rozebrać, wyczyścić i wszystko ładnie poskładać.
Warto dodać że to właśnie elektroniczna przepustnica jeśli jest brudna może spowodować prawdziwe „szaleństwo” w silniku: brak wolnych obrotów, dławienie, brak mocy, opóźnienie na naciśnięcie pedału gazu.