Już nie długo w Polsce będziemy mogli jeździć motocyklami 125 bez posiadania prawa jazdy kat. A1. Warunkiem będzie posiadanie kat. B przez minimum 3 lata. Jakie motocykle można prowadzić nie posiadając prawa jazdy na motocykl?
Nowe i tanie chińskie motocykle osiągają zaledwie 90 km/h
Do około 5000 zł nie kupimy 125-tki, która osiąga więcej niż 90 km/h. Być może dla wielu wydaje się to prędkością wystarczającą niemniej jednak piszemy tu o prędkości maksymalnej a nie „przelotowej”. Jazda ciągle z maksymalną prędkością nie będzie wygodna (wysoki hałas, brak możliwości podjęcia wyprzedzania) do tego podczas jazdy pod górkę prędkość ta znacznie spadnie.
Przykładem takich konstrukcji są Romet ZK 125, Soft 125; Zipp RAVEN 125, Junak 124, 123, 122, 122 RS, 122 SPORT, 121 i inne. Posiadają one silniki o mocy niewiele przekraczającej 10 KM i tym samym nie osiągają prędkości powyżej 90 km/h.
Motocykle te są około 4 razy tańsze niż ich firmowe odpowiedniki. To sprawia, że jakość materiałów użyta do ich produkcji pozostawia wiele do życzenia. Szybciej pojawia się rdza na różnych elementach, napęd jest gorszej jakości a zdarzają się również bardzo prozaiczne usterki jak urwanie się podnóżka czy uszkodzenia styczników świateł stop. To wszystko sprawia, że oprócz poniesionych wydatków na zakup części zamiennych najlepiej mieć również żyłkę majsterkowicza.
Używane motocykle znanych marek są szybsze dość drogie jak na używane
Ciekawą alternatywę dla nowych chińskich motocykli stanowią używane modele markowych marek. Wśród nich warte zauważenia są sportowo-turystyczna Honda XL125V Varadero i criuser Honda VT 125 Shadow. Są to najszybsze motocykle, jakie udało nam się znaleźć, którymi legalnie można jeździć na prawo jazdy A1. Osiągają odpowiednio 125 i 103 km/h, choć obydwa posiadają silniki o mocy 11 kW XL125V Varadeo jest znacznie szybsza z uwagi na znacznie lepszą aerodynamikę. Są też motocykle 2T 125 ccm3, których nie braliśmy pod uwagę ze względu na ich mało praktyczne przeznaczenie (cross bądź ścigacz) i wysokie zużycie paliwa (5 – 8 litrów na 100 km).
Kupując używany motocykl 125 musimy mieć na ten cel przeznaczone około 4-5 tysięcy złotych. Niestety nawet egzemplarz w dobrym stanie może wymagać dokonania stosunkowo kosztownych napraw tj. wymiana łańcucha i zębatek (500 – 800 zł), wymiana opon (komplet 800 zł), ustawienia zaworów (50 – 100 zł), remontu głowicy (do 500 zł) czy wymiany łańcucha rozrządu (300 – 500 zł). To wszystko sprawia, że tak naprawdę firmowy motocykl, mimo upływu lat nadal pozostaje dobrem luksusowym.
Nowe i markowe… drogie i wcale nie szybsze od „chińczyków”
Obecnie oferta Hondy nie wygląda już tak imponująco jeśli by patrząc na moc „sto-dwudziestek-piątek”. Obecnie produkowane modele CBF125, MSX125 i inne posiadają silniki o mocy około 10 KM. Powodem są normy czystości spalin, które uniemożliwiają stworzenie silnika o tak małej pojemności i dużej mocy.
Fajny artykuł, Honda XL125V – nie znałem. Ale wydaje mi się że sporo szybsza była by Honda NSR 125 odblokowana, ma około 28 KM wyciąga 180 km/h :]
Motocykle 125 4T jeżdżą tak jak odblokowane 50 2T. Dlatego zezwolenie na jazdę tym bez prawa jazdy praktycznie nic nie zmieniło.
Nowa YAMAHA WR R 125 ma też 15 KM
Czy to zużycie paliwa jest naprawde takie ogromne (5-8 litrów) nawet jak się jeździ normalnie takim dwusuwem rzędu 60 – 100 km/h bez nagłego przyśpieszania i ciągłego hamowania?
Jak to jest? Rozumiem, że dwusuw, rozumiem że pali więcej ale takim systemem to Syrena 105 powinna palić 20 a przecież nie paliła tyle by ludziom kartek na paliwo w PRL nie starczyło.
Ci którzy panikuja jak to będzie dużo wypadków chyba nigdy nie jeździli żadna 125! Przecież to kompletnie nie ma mocy!
Aprilia RS4 125
11KW 130-145km/h