BMW F10 520i

Od wielu lat najmniejszym silnikiem w BMW serii 5 jest dwulitrowa jednostka benzynowa, choć w E34 – w latach 1989 do 1994 – był dostępny silnik o pojemności 1.8 litra, ta wersja nie sprzedawała się.Najmniejszy silnik benzynowy w „piątce” szóstej generacji to dynamiczna jednostka napędowa wyposażona w TwinTurbo. Dawniej zawsze „dwuliterówki” posiadały 6 cylindrów w rzędzie. Postęp technologiczny, który umożliwił lepsze wyważenie silników 4-ro cylindrowych spowodował że w 2007 roku (jeszcze w modelu E60, poprzedniku F10) zastosowano w 520i silnik 4-ro cylindrowy.

N20B20

Historia oznaczeń silników BMW zatoczyła koło. Silnik stosowany w podstawowej wersji F10 posiada prawie takie samo oznaczenie jak legendarny M20B20 stosowany w latach 77 – 90. Silnik M20B20 był trwały, niewysilony, posiadał dobrą kulturę pracy. Czy również N20B20 będzie tak udany jak jego poprzednik?

Dwa litry i 184 KM i jeszcze mało?

Jeszcze dekadę temu moc rzędu 184 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm był typowy dla silnika 3 litrowego. Postęp technologiczny, zmienne fazy rozrządu, bezpośrednim wtrysk paliwa i turbodoładowanie sprawił że współczesne jednostki napędowe osiągają taką moc z dużo mniejszej pojemności. Dziś silnik o takich parametrach można by nawet nieśmiało nazwać niewysilonym. Przykładowo Passat 2.0 TSI, choć jest autem o klasę mniejszym, ale wyposażonym w podobny technologicznie silnik, posiada moc 211 KM. Biorąc ten fakt na uwagę, śmiało można powiedzieć że za 10 lat będzie nazywać N20B20 niewysilonym silnikiem…

One thought on “BMW F10 520i”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *