Audi A4 oraz BMW serii 3 to najpopularniejsze, zaraz po Golfie i A3 niemieckie samochody wybierane przez polaków na rynku wtórnym oraz jako auta salonowe. Nadwozia tych dwóch sedanów są praktyczne ze względu na swoje rozmiary: pozwalają na bardzo wygodną podróż w 2-kę dorosłych osób z dziećmi z tyłu oraz – trochę mniej komfortowo – w komplecie dorosłych pasażerów. Który z nich będzie lepszym samochodem?RWD czy FWD (tylny czy przedni napęd)
Generalnie najpopularniejsze wersje silnikowe tych dwóch limuzyn posiadają całkowicie odmienny napęd:
- BMW serii 3 to samochody tylnonapędowe, czyli RWD
- Audi A4 to auta przednionapędowe, czyli FWD
Jeśli samochód nie posiada ESP (układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy) a wyboru dokonuje kierowca, który chce po prostu samochodem jeździć bez zgłębiania się w tajniki techniki jazdy powinien wybrać Audi. Ale gdy jednak auto posiada układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy kwestia bezpieczeństwa i łatwości prowadzenia wygląda podobnie w przypadku aut przednio i tylnonapędowych. Takie układy posiada większość BMW i Audi po 2000 roku a im młodszy samochód i większy silnik tym większe prawdopodobieństwo że taki układ posiada. Uwaga: układ ESP w BMW nie nazywa się ESP, lecz DSC. To praktycznie ten sam układ, DSC jest po prostu nazwą handlową wymyśloną przez BMW. Generalnie samochody tylnonapędowe są znacznie lepsze w prowadzeniu od „przednionapędówek”. Posiadają większe możliwości kontroli torem jazdy na drodze i nie posiadają tzw. podsterowności. Komuś więc, komu zależy na lepszym ogólnie napędzie i większej radości z jazdy mając do wyboru przednionapędowe Audi i tylnonapędowe BMW powinien wybrać ten drugi samochód i przeczytać jakąś książkę o technice jazdy.
Quattro czy xi xd
Uwaga: Audi od dawna, a BMW o dłuższego czasu oferuje auta z napędem na wszystkie cztery koła. W Audi są one oznaczone jako modele Quattro a w BMW modele te posiadają dopisek xi (benzynowe modele) albo xd (z silnikiem diesla). W przypadku Audi A4, kupując auto z silnikiem o mocy przynajmniej 180 KM dużo lepiej jest wybrać auto z Quattro niż bez Quattro. Przy słabszych silnikach np. A4 2.0 TDI 140 KM napęd quattro będzie niepotrzebnie „zamulał”. W przypadku BMW wybór nie jest taki jasny. Generalnie jeśli nie mieszkamy wysoko w górach, nie jeździmy kilka razy w roku na narty to napęd 4×4 nie jest nam do niczego potrzebny. W przypadku Audi jest on po prostu jedyną alternatywą dla taniego, nieprzyjemnego w prowadzeniu napędu przedniego.
Eksploatacja
Zawieszenie BMW serii 3 jest mniej skomplikowane i tańsze w naprawie niż zawieszenie w A4, które posiadają zawieszenie wielowahaczowe. A4 ma przez to zawieszenie trochę bardziej komfortowe niż seria 3… której zawieszenie wiele nie różni się od aut kompaktowych.
Korozja w BMW serii 3 występuje niestety szybciej niż w Audi A4. Generalnie w trójce, pierwsze ślady rdzy w po 8-miu latach eksploatacji to norma. Audi wytrzymuje około 2-3 lata dłużej. Mowa na podstawie generacji E46, E90/E91 w BMW oraz Audi A4 B6, B7.
Wygląd zewnętrzny
„Wszystkie Audi wyglądają podobnie” – to często usłyszmy od wielu posiadaczy aut innych marek. To niestety prawda. Audi, przykładowo w modelu A4 od modelu B5, który wszedł do produkcji w 1995 roku nie zrobiło żadnej rewolucji aż do pojawienia się A4 B8, które jest swoistą rewolucją w modelu A4. Model ten pojawił się jednak dopiero w 2007 roku.
W przypadku BMW serii 3 każda z dostępnych na rynku aut używanych generacji różniła się od siebie dość mocno i raczej trudno je pomylić nawet nie będąc fanem marki. Trudno tu mówić o jakiejś większej rewolucji w którejś z generacji gdyż zewnętrznie każda wygląda zupełnie inaczej.
A4 jest chyba trochę bardziej eleganckie, powściągliwie. BMW serii 3 nastawione na sport, dynamiczne.
Wygląd wewnętrzny
Kokpit Audi i ogólne wykończenie wnętrza jest w Audi bardziej luksusowe, komfortowe, szczególnie gdy dana wersja wyposażeniowa posiada drewniane dodatki. Niestety w Audi występuje w nich jedna bardzo irytująca usterka: ścierające się przyciski. Być może firma Audi celowo tak zaprojektowała przełączniki by były one często zmieniane a samochód wyglądał na ciągle nowy?
Silniki
W obydwu samochodach najpopularniejszym silnikiem są dwulitrowe turbodiesle: BMW 320d oraz Audi A4 2.0 TDI to zdecydowanie najpopularniejsze wersje silnikowe. Niestety obydwa obarczone licznymi kosztownymi w naprawie usterkami, dlatego 10-letnie Audi i BMW z tymi motorami są tańsze na rynku aut używanych niż ich odpowiedniki z 2 litrową benzyną pod maską.
Wśród jednostek napędowych BMW uwagę zwracają 6-cio cylindrowe diesle, napędzają one takie modele jak 330d E46, 325d oraz 330d E90. Są one trwałe i wytrzymałe a przy tym ich eksploatacja wbrew pozorom nie kosztuje wiele. Na forach BMW często spotkamy się z opinią, że dużo lepiej kupić 330d niż 320d gdyż ostatecznie to pierwsze okaże się nie tylko dużo bardziej dynamiczne ale również i tańsze, przez niższe koszta napraw.
Niestety w Audi zakup 3 litrowego diesla wcale nie rozwiązuje problemów usterek. 3.0 TDI są podobnie problematyczne jak 2.0 TDI z tym, że ich naprawy są droższe z uwagi na dużo bardziej skomplikowana budowę (silnik V6). Godne polecenia w Audi są silniki benzynowe 1.8 T oraz 2.0 TFSI. Pamiętajmy jednak, że ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa założenie instalacji gazowej do tego ostatniego będzie mocno utrudnione.
Skrzynie biegów
W A4 spotkamy trzy rodzaje przekładni: klasyczne manualne, automatyczne oraz przekładnie DSG. Te ostatnie są bardzo nowoczesne ale też drogie w naprawach.
Wszystkim wybierającym pomiędzy tymi dwoma autami polecam Lexusa IS-a. Samochód z tylnym napędem, świetnie się prowadzi, niezawodny! I nie obarczony stereotypami jak Audi i BMW.