Przeciętny średniej wielkości samochód spala dziś średnio około 6 litrów benzyny na 100 km. Wartość opałowa jednego litra benzyny to około 31,5 MJ. Realna sprawność oszczędnych silników benzynowych wynosi dziś około 25%. Oznacza to że samochód zużywający 6 litrów zużył 189 MJ energii lecz tylko 47,25 MJ wykorzystał do jazdy. Reszta poszła na straty…
Ile kosztuje jazda autem elektrycznym?
Zakładając ze do normalnej jazdy potrzebujemy około 50 MJ na każde 100 km obliczmy ile kosztowałoby wytworzenie takiej energii z prądu.
1 J = 1 W · s
zużycie prądu liczymy w kWh czyli inaczej 1000 W przez 3600 sekund.
50 MJ = 13,8(8) * 1000 * 3600.
Oznacza to że średnio na przejechanie 100 km samochód potrzebuje niecałych 14 kWh.
Obecnie 14 kWh kosztuje mniej niż 10 zł. A w taryfie nocnej znacznie mniej. Czy jakiekolwiek auto spalinowe zużyje paliwa za mniej niż 10 zł na 100 km?
Gdyby jeszcze uwzględnić, że w Polsce zdecydowaną większość prądu wytwarzają elektrownie węglowe, w których koszt produkcji prądu jest zdecydowanie niższy niż w innych typach elektrowni jazda samochodem na prąd w Polsce mogłaby być naprawdę tania. Przy wyższym poborze prądu firmy energetyczne z pewnością obniżyłby stawki za kWh.
Problemem są akumulatory
Niestety obecnie nie wynaleziono tanich w produkcji, przyjaznych środowisku pojemnych akumulatorów.
ja mam na taryfie nocnej prąd po 30 gr
14 kWh = 3,9 zł fajnie bym sobie tanio mógł jeździć do roboty takim autem 🙂
3,9 zł taaaa a akumulatory to św. mikołaj będzie wymieniał co 5 lat?
5 lat to w samochodzie spalinowym 5 x wymiana oleju, wymiana rozrządu a w nowszych silnikach wymiana turbiny… tego też mikołaj nie załatwi 😉
a ile kosztują te akumulatory??
raz sie orinetowalem i koszt akumulatorow trakcyjnych do osobowki to okolo 15 000 zł
Znając łapczywość górników gdyby auta byłby na prąd (pochodzący z węgla) to i tak jeździlibyśmy najdrożej w całej europie.
Inna kwestia że zwiększenie produkcji energii elektrycznej będąc w Unii Europejskiej nie jest możliwe gdyż UE nakłada na nas limity produkcji CO2.