Jeszcze żaden producent opracował silnika spalinowego, który poradziłby sobie bez skrzyni biegów. Większość jeżdżących po drogach samochodów posiada skrzynie biegów manualne, niektóre samochody posiadają skrzynie automatyczne, mniej jednak osób wie, że w Audi dość popularne są skrzynie bezstopniowe.Pierwsze generacje skrzyń Multitronic, pojawiły się w modelu A4 B6, skrzynie te były typowymi skrzyniami bezstopniowymi. Ciekawie następowało rozpędzanie samochodu: skrzynie cały czas utrzymywała obroty mocy maksymalnej. Dźwięk wydobywający się spod maski nie był zbyt miły, ale przyśpieszanie było dość sprawne.
Skrzynia Multitronic to skrzynia oparta na łańcuchu, który pracuje z dwoma kołami które zmieniają swoją średnicę – dzięki temu następuje zmiana przełożenia.
Jak wspomniałem wielu użytkownikom nie spodobał się jednostajny dźwięk przy przyśpieszaniu. Stąd też w nowszym modelu – B7 – wprowadzono skrzynie z… wirtualnym przełożeniami. Skrzynia ta nadal jest bezstopniowa, ale komputer sterujący nią zaprogramowany jest tak by „udawała” zwykły automat.
Rozwiązanie to technologicznie jest ciekawe. Co prawda występowały pewne problemy z trwałością, ale skrzynia taka miała żywotność zbliżoną do zwykłego „automatu”.
Jeździłem A6 2.5 TDI V6 z tym pierwszym bezstopniowym multitronickiem. Największą zaletą jest niesamowita płynność jazdy. Dźwięk przy przyśpieszaniu, tzw. „efekt skutera” rzeczywiście trochę drażni, najbardziej jak jedzie z Tobą jakiś starszy wujek i pyta „sprzęgło Ci się ślizga”? Albo „zmień wreszcie ten bieg”. Poza tym nie wiem czy to takie dobre dla silnika – praca na max obrotach przez kilkanaście sekund np. jeździłem tym autem z przyczepą więc czasami nieźle się napracował. Na trwałość skrzyni nie narzekam, ale kiedy jeździłem tym Audi to miało ono 5 – 6 lat, co się teraz z nim dzieje nie mam pojęcia. Była to miła przygoda, ale teraz mam A4 z S tronickiem.
Przekładnia bezstopniowa zawsze będzie miała mniejszą trwałość niż zwykła. Niestety, łańcuch spowoduje także że będzie gorsza sprawność, przez co zużycie paliwa może być trochę większe niż w manualu. Fajny wynalazek… ale jak jesteśmy pewni przebiegu samochodu. Współczuje biedakowi, któremu nawali taka skrzynia w samochodzie wartym 15 000 pln… a naprawa połowę z tego 🙁
Bezstopniowe skrzynie to domena samochodów hybrydowych, największą ich wadą jest niska sprawność, czyli moc którą mamy na wejściu jest znacznie wyższa niż ta, która jest na kołach.
Miałem tę skrzynię w Seacie Exeo 2.0 TDI, wiadomo że jeździ gładziutko i jest komfort ale przy przyśpieszaniu czuć stratę mocy wiele większą niż w zwykłym manualu.
Od roku jeżdże A-piąteczka z 8 biegowa skrzynia multitronic i silnikiem 2.7. To mój pierwszy automat, ale po doswiadczeniach z nim wiem ze będzie następny. Jestem Bardzo (przez duże B) zadowolony z tego zestawienia i jak na razie po przejechaniu 15000km nie miałem żadnych problemów ze skrzynią. Auto ma przejechane w sumie 140 000km. Przy przyspieszaniu nie ma żadnych strat a do setki śmiga w ok 7,5 sek.
Raczej nie można narzekac.