1.9 TDI

Silnik 1.9 TDI napędzający auta z Volkswagen Group jest bardzo dobrze znany fanom motoryzacji. Ten czterocylindrowy, ośmiozaworowy silnik jest kwintesencją prostoty oraz użyteczności. To jeden z najbardziej popularnych silników diesla w samochodach. 1.9 TDI jest montowany od 1991, początkowo np. w Audi 80. Ostatnie auta które były wyposażonego w tego legendarnego diesla wyprodukowano w 2010 roku – niestety produkcję zakończono gdyż 1.9 TDI nie był w stanie spełnić norm spalin EURO5.

1.9 TDI ma bardzo często seryjnie wyższa moc niż wynika to z danych technicznych. Jednostka ta jest również bardzo podatna na chip tuning (czyli zwiększenie mocy poprzez wymianę oprogramowania).

Klasyczna pompa rozdzielaczowa lub nowoczesne pompowtryskiwacze

W zależności od wersji 1.9 TDI jest wyposażony albo w klasyczną pompę albo w tzw. pompo-wtryskiwacze. Silniki wyposażone w pompę są mniej wrażliwe na paliwo złej jakości jednak trochę więcej palą i nie występują w mocniejszych wersjach.

Najmocniejsza wersja 1.9 TDI na starej „poczciwej” klasycznej pompie wtryskowej posiada moc 110 KM. Najmocniejsze wersje z pompo-wtryskiwaczami osiągają moc zacznie większą sięgającą aż 160 KM.

Jeden silnik = wiele samochodów

1.9 TDI napędzał takie auta jak:

  • Audi 80 1.9 TDI
  • Audi A3 1.9 TDI
  • Audi A4 1.9 TDI
  • Audi A6 1.9 TDI
  • Volkswagen Bora 1.9 TDI
  • Volkswagen Golf1.9 TDI
  • Volkswagen Passat1.9 TDI
  • Volkswagen Sharan 1.9 TDI
  • Ford Galaxy 1.9 TDI
  • Seat Ibiza 1.9 TDI
  • Seat Alhambra 1.9 TDI

Niskie spalanie

Właściciele aut wyposażonych w słynny 1.9 TDI chwalą niskie spalanie tego motoru. W mniejszych autach na trasie ten silnik zadowala się 4 – 4,5 litra na 100 km w autach klasy średniej zazwyczaj mieści się w 5-ciu litrach. W zakorkowanym mieście w kompaktowym A3 1.9 TDI pożera 7 litrów ON na 100 km co jest niezłym wynikiem na osiągi jakie zapewnia.

Następcy 1.9 TDI?

1.9 TDI został zastąpiony przez 2.0 TDI oraz 1.6 TDI Common Rail.

5 thoughts on “1.9 TDI”

  1. ja mam paska 1.9 tdi 110 km (najlepsza wersja bo bezawaryjna) kupilem go 2 lata temu i ludzie mowia kup diesla bedziesz mial wydatki… taaaa akurat nie w przypadku tego samochodu – objechalem kule ziemska i na silnik wydalem tyle co olej, filtry i jedna wymiana rozrzadu no i co???

  2. Spalanie 1.9 TDI:

    – miasto Kraków duże korki brak oszczędzania: 8 litrów
    – trasa do 130 km/h: 6 litrów ON
    – trasa 160 km/h autostrada: 8 litrów
    – trasa oszczędnie: 5,6 litra

    Samochód to Golf IV 1.9 TDI 2008, moc oryginalnie 90 KM lecz po podkręceniu mam 140 KM

  3. Posiadam Seata Ibize 1.9 TDI którym rozwoziliśmy pizze przez 5 lat. Przebieg na liczniku 460 000 km W MIEŚCIE zrobione, a miał 190 000 km gdy go kupiłem z Niemiec. Silnik pracuje jak trzeba, samochód teraz sprzedaje licznika nie cofam – nie jestem nieuczciwy poza tym wszyscy w mieście znają ten samochód. Jeździłby dalej ale… ropa po 6 zł zmusza mnie do przesiadki na Seata Arose 1.0 na gazie.

Skomentuj Zenon Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *