Wartość pojazdu w stanie uszkodzonym

Wypadek, kolizja niewątpliwie wpływa na wartość pojazdu, której do tej pory nie możemy oceniać jedynie na podstawie roku produkcji, silnika, wyposażenia oraz przebiegu i stanu utrzymania samochodu.

Pojazd w stanie uszkodzonym bez wątpienia jest wart mniej niż taki sam pojazd sprawny. Czy jednak auto uszkodzone jest mniej warte jedynie o sam koszt naprawy? Niestety nie. Szczególnie w przypadku aut stosunkowo młodych (do 5-ciu lat) sam fakt naprawy samochodu, mimo że wykonanej bardzo fachowo i starannie wiąże się z nieuchronnym spadkiem wartości pojazdu.

Jak obliczyć koszta naprawy pojazdu?

Jeśli nasz pojazd jest stosunkowo młody to przy wycenie kosztów naprawy powinniśmy uwzględnić:

  • koszt oryginalnych części blacharskich wprost z ASO, jeśli uszkodzeniu uległy części będące integralną częścią karoserii wymiany należy dokonać jedynie na seryjnych zgrzewach!
  • koszt malowania pojazdu w komorze lakierniczej
  • koszt przywrócenia (wymiany) wszystkich uszkodzonych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo bierne (poduszki powietrzne, napinacze pasów, wzmocnienia boczne, czołowe)
  • koszt wszystkich elementów, które niejako przy okazji uległy uszkodzeniu, nie wykluczają samochodu z eksploatacji ale ze względu na swój stan nadają się do wymiany (deska rozdzielcza, kratki nawiewów, pokrętła, tapicerka)

Rzeczoznawca motoryzacyjny, aby obliczyć wartość samochodu w stanie uszkodzonym musi znać wartość w pełni sprawnego, bezwypadkowego pojazdu w takim samym wieku, z takim samym silnikiem i wyposażeniem. Od wartości tej odejmuje wartość profesjonalnej naprawy oraz spadek wartości pojazdu (pojazd bezwypadkowy jest wart więcej niż pojazd po wypadku naprawiony) po przeprowadzonej naprawie pojazdu i uzyskujemy w ten sposobów wartość auta w stanie uszkodzonym.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Utrata wartości samochodu i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Wartość pojazdu w stanie uszkodzonym

  1. Radek pisze:

    Rzadko który blacharz potrafi dokonać fachowej wymiany ćwiartki auta na fabrycznych zgrzewach. Fachowcy – garażowcy robią to byle jak i byle gdzie i samochód nie nadaje się do jazdy i generalnie nie powinien przejść przeglądu technicznego (niestety prawie żaden diagnosta tego nie sprwadza).

  2. JapanCars pisze:

    Na pewno – jeśli sprzedający się „pochwali” albo kupujący zorientuje – wymiana elementów na zgrzewach oryginalnych skutecznie przepędzi każdego kupującego…

  3. Kamil P. pisze:

    Czy wspawywanie ćwiartki na oryginalnych zgrzewach wogule jest LEGALNE? Czy diagnostyka wykrywajac cos takiego na przegladzie nie powinien zabrac dowodu raz na zawsze i zlikwidowac ten pojazd z polskich drog?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *