Przez 6 lat, od 2006 roku, kiedy zaprzestano produkować model Celica VII, Toyocie brakowało godnego następcy sportowej Toyoty. Odpowiedzią na ten brak stał się model GT86 wprowadzony do produkcji w 2012 roku.
Toyota sprostała odczekiwaniom odbiorców, a nawet lekko je przekroczyła, wprowadzając po raz pierwszy do sportowego, kompaktowego coupe tylni napęd. Zmianę tą poniekąd wymusił rynek. W dzisiejszych czasach coraz więcej samochodów o przeznaczeniu sportowym posiada napęd klasyczny, przykładem jest choćby Hyundai Coupe, który nigdy takiego napędu nie posiadał a w najnowszej generacji jest samochodem z napędem na tylną oś. Dlaczego? Tylny napęd pozwala szybciej ruszać z miejsca samochodom jak GT86, które posiadają spory zapas mocy, a fabryczna kontrola trakcji VSC, czyli połączenie systemów ABS, TRC, EBD, BA, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, nawet dla amatorskich kierowców.
200 KM z 2.0 bez turbo
2 litrowy boxter o mocy 200 KM nie posiada turbodoładowania. Choć dziś wiele aut posiada doładowanie, Toyota wzbrania się od tego wynalazku od dawna. Zamiast tego stosuje różne rozwiązania bazujące na doładowaniu dynamicznym. Silnik posiada również bezpośredni wtrysk paliwa – D-4S. Silnik uwielbia wysokie obroty.
Sportowy charakter – mało miejsca i głośno
Sportowa Toyota zapewnia dość dużo miejsca dla pasażerów przednich foteli i przyzwoitą, jak na coupe, ilość miejsca z tyłu niestety jest mniejsza niż w poprzedniku – tylny napęd zajmuje dodatkowe miejsce a samochód został dodatkowo skrócony. Samochód jest także głośny przy większych prędkościach, ale taka już cecha sportowych samochodów.