Tylne zawieszenie ma prostszą rolę niż zawieszenie przednie. Nie jest zespolone z układem kierowniczym, więc nie posiada tylu ruchomych przegubów co zawieszenie przednie. Jego ewentualna usterka jest groźna w skutkach ale mniej groźna niż usterka zawieszenia przedniego.
Zużyte tylne amortyzatory
Rozpoznać je najłatwiej i tak naprawdę nie potrzeba badania na stacji diagnostycznej. Doświadczony „samochodziarz” umie nacisnąć na pojazd i obserwować jego odbicie. W czym tkwi sekret? Jeśli samochód buja się, amortyzatory są do wymiany.
Nieprawidłowe pochylenie tylnych kół
Zazwyczaj z biegiem czasu gdy dochodzi do zużycia elementów zawieszenia jest ono zbyt duże. Powoduje wycieranie się opon od środka. Tak naprawdę podczas jazdy trudno ocenić, że tylne koła samochodu są za mocno pochylone. Paradoksalnie podczas jazdy po zakrętach samochód może prowadzić się trochę lepiej, trochę gorzej znowu będzie hamować. Są to jednak niewyczuwalne różnice.
Nieprawidłowa zbieżność tylnych kół
Oprócz tego, że koła mają nieprawidłową zbieżność często dochodzi do sytuacji w której zużyte tuleje wahaczy sprawiają, że zbieżność nie jest stała. Tzn. zmienia się dynamicznie podczas jazdy, czyli kolokwialnie mówiąc koła mają luz kątowy. Prowadzi to do nieprzewidywalnego zachowania podczas jazdy w koleinach. Jednym razem samochód ściąga w lewo chwilę później w prawo.
Głośno pracujące zawieszenie
Niekiedy świadczy to o zużytych elementach posiadających luzy, niekiedy luzów brak a hałas jest potworny. Skrzypienie, piszczenie to typowe zachowanie, które często nie wpływa na niesprawność zawieszenia ale jest bardzo dokuczliwe. Natomiast gdy słyszymy stuki to na pewno sytuacja wymaga natychmiastowej interwencji.
Uszkodzenia tylnego zawieszenia pneumatycznego
Część samochodów jest wyposażona w zawieszenia pneumatyczne. W takich samochodach możemy spotkać się również z jego usterkami:
Zawieszenie opada podczas postoju ale podnosi się przy włączonym silniku
Zapewne pojawiła się nieszczelność w układzie. Najczęściej do wymiany jest wtedy tzw. poduszka pneumatyczna. Wbrew obiegowej opinii wymiana jej nie zawsze musi być droga. Tylna poduszka pneumatyczna BMW E70 kosztuje 900 zł. Jak na tej klasy samochód, niewiele.
Samochód przestał się podnosić do góry
Każde zawieszenie pneumatyczne wyposażone jest kompresor. Jeśli zawieszenie nie podnosi się do góry i nie słychać pracy kompresora zapewne do wymiany jest właśnie kompresor zawieszenia. Kompresor zawieszenia BMW E70 kosztuje ponad 1000 zł.
Skrzypi mi tylne zawieszenie w BMW 525 rocznik 1999. Co to może być? Podczas jazdy nic nie stuka ani nie ma problemów z pokonywaniem zakrętów czy szybką jazdą…
na 10000% tuleje tylnej belki kupisz komplet za okolo 350 z lemfordera ale wymiana jest klopotliwa