Reflektory xenonowe

Standardowe oświetlenie w samochodzie stanowiły od lat żarówki halogenowe. Takie żarówki posiadają jedynie około 40% wyższą wydajność niż klasyczne żarówki wolframowe.

Od początku lat 90-tych producenci samochodów rozpoczęli rewolucję w oświetleniu. Początkowo nowoczesne lampy ksenonowe znalazły się jako wyposażenie dodatkowe sztandarowych limuzyn niemieckich producentów. Ksenon był po raz pierwszy zastosowany a Audi V8 oraz BMW E32.

Czym są tak naprawdę xenony?

Xenon jest tzw. lampą wyładowczą, zasadą działania przypomina znane świetlówki (tzw. żarówki energooszczędne). W tej lampie gazem wyładowczym jest ksenon. Stąd nazwa.

Sprawność oświetlenia tego typu jest znacznie wyższa niż starych żarówek halogenowych. Lampa xenonowa pobiera 35 W wytwarzając 3200 lm, lampy halogenowe H1 oraz H7 (najbardziej wydaje, stosowane w większych samochodach) wytwarzają 1500 lm, popularne H4 stosowane w autach klasy popularnej jeszcze mniej. To dzięki temu lampy xenonowe zapewniają znacznie lepsza widoczność.

Dodatkową zaletą xenonów jest trwałość. Lampy halogenowe wytrzymują najczęściej około 500 godzin. Palniki ksenonowe wytrzymują około 3000 godzin.

Światła długie w samochodach z ksenonami

Chyba każdy wie, że rozświetlenie świetlówki bywa nienatychmiastowe, dodatkowo zaraz po załączeniu zimna świetlówka nie emituje 100% strumienia świetlnego. Dlatego też samochody z reflektorami ksenonowymi posiadają światła długie oparte na klasycznych lampach halogenowych bądź też zasilane z tego samego źródła lampy, które zmieniają optykę w momencie załączenia świateł długich. Podczas normalnej pracy „część dla świateł długich” jest zwyczajnie zasłonięta. W taki sposób od razu po uruchomieniu ksenonów kierowca dysponuje pełną mocą świateł – jest to niezbędne w przypadku nieprzewidywalnych sytuacji na drodze. Takie rozwiązanie jest zwane popularnie bi-xenonem.

Zasilane wysokim napięciem

Typowa żarówka D2S wymaga do startu napięcia rzędu 25 kV (25 tysięcy volt!). W tym celu oprócz standardowej lampy potrzebna jest przetwornica, która zamienia prąd stały o napięciu 12 V na prąd do zasilania ksenonów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *