Opony a spalanie

Opory toczenia odpowiadają za około połowę całkowitych oporów jazdy. Opór toczenia w dużym stopniu zależy od zastosowanego ogumienia.Opony dwojako odpowiadają za powstawanie oporów toczenia. Po pierwsze trący o asfalt bieżnik stawia opór, po drugie zaś odkształcająca się opona pochłania energię przy ciągłym zginaniu i odginaniu ścianek.

Standardowe małe felgi czy duże i szerokie?

Dodatkowo rozmiar i rodzaj zastosowanych opon, a także felg ma wpływ na opór powietrza. Górna część koła porusza się w odwrotną stronę niż kierowany jest podmuch powietrza, więc względna jej prędkość jest dwukrotnie wyższa niż samochodu i opór aerodynamiczny 4 krotnie wyższy! Stąd też bardziej schowane w środku koła oraz pełne felgi tworzą wpływają na mniej opór powietrza niż szerokie alufelgi wystające na zewnątrz.

Opony niskoprofilowe

Opony niskoprofilowe zazwyczaj są wykonane z takich mieszanek, które powodują wyższe opory toczenia, takie opony nie są więc oszczędne. Dodatkowo, zazwyczaj są szersze niż standardowe koła, przez co powodują wzrost zużycia paliwa.

Jeśli chcemy posiadać niskoprofilowe opony i ładne duże alufelgi kupmy opony o fabrycznej szerokości, oraz zadbajmy by ET felgi były takie same jak w standardowej feldze.

Zimowe w lecie – uwaga

Opony zimowe w lecie z pewnością zwiększają zużycie paliwa. Lamelki stawiają dodatkowy opór a mieszanka bardziej przystosowana do pracy w zimie jest zbyt miękka.

Zużyte czy nowe

W przypadku opon bywa odwrotnie niż w przypadku innych części samochodu. O ile zużycie jest równomierne a opona nieuszkodzona, zużyta opona ZMNIEJSZA zużycie paliwa.

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach to nie tylko podstawa bezpiecznej jazdy ale również optymalnego zużycia paliwa. Niższe ciśnienie o 0,3 bara to wzrost zużycia paliwa o kilka procent. Nie zapominajmy więc kontroli ciśnienia w ogumieniu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Opony, Technika i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Opony a spalanie

  1. Kamil pisze:

    Faktycznie po zmianie opon na szersze spalanie wzrasta, u mnie przy zmianie z 195 na 235 pali półtora litra więcej. Jak palił 9 to pali 10,5… ale kogo stać na ładne alufelgi stać i na paliwo 🙂 Opony nisko-profilowe to i tak wyższe koszta bo zawieszenie bardziej cierpi a taka opona po 60 000 km wygląda jakby przejechała 100 000 km.

  2. Irek pisze:

    Zawsze sądziłem że to na zimówkach pali więcej niż na letnich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *