Reduktor

Reduktor jest elementem niezbędnym w instalacji gazowej pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartek generacji – wszystkich generacji instalacji gazowych, w których gaz jest podawany w fazie lotnej.Ze względu na to, że tankowany gaz ma postać ciekłą (tak, gaz, który tankujemy do butli wlewa się do butli niczym woda, nawet „ogranicznik tankowania” działa podobnie jak zawór dopływowy w WC) a podawany do silnika gaz w instalacjach I do IV generacji ma postać lotną, potrzebne jest urządzenie, które zamieni gaz w w fazie ciekłej do gazu w fazie lotnej. Tym urządzeniem w samochodowych instalacjach LPG jest reduktor.

Reduktor zmienia gaz z postaci ciekłej na postać lotną. Taka zmiana stanu skupienia zwana jest parowaniem, stąd też reduktory nazywamy czasami parownikami. Jak wiadomo z fizyki podczas zmniejszania ciśnienia gazu zmniejsza się jego temperatura. Dlatego też każdy reduktor jest wpięty w układ chłodzenia, gdzie grzany jest płynem chłodniczym. Reduktor pełni więc w silniku rolę dodatkowej chłodnicy. Sama obecność reduktora ma więc pozytywny wpływ na zabezpieczenie termiczne silnika. Silnik mimo obecności reduktora podczas pracy jest rozgrzany do właściwej temperatury gdyż każdy silnik posiada termostat. Reduktor jednak opóźnia rozgrzewanie się silnika (gdyż zabiera mu ciepło).

Gaz w fazie lotnej podawany jest do kolektora ssącego. Każdy reduktor jest także podpięty do kolektora ssącego. Dlaczego? Ciśnienie w kolektorze ssącym jest różne, inne podczas pracy na biegu jałowym, inne podczas przyśpieszania inne na niskich i na wysokich obrotach. Faktyczna dawka gazu podawana przez wtryskiwacze gazu zależy od czasu otwarcia wtryskiwaczy i ciśnienia wtrysku. Ciśnienie wtrysku określane jest jednak nie pomiędzy otoczeniem a ciśnieniem gazu, ale pomiędzy ciśnieniem w kolektorze ssącym a ciśnieniem gazu, który wychodzi w reduktora. Dlaczego? Przecież sam silnik wytwarza podciśnienie (wciąga gaz), należy tę dawkę uwzględnić.

Jedna odpowiedź na „Reduktor

  1. Reduktor trzeba przy LPG wymieniać lub regenerować co jakiś czas. Membrany ulegają zużyciu, stary reduktor niekiedy może nawet mieć nieszczelność, która spowoduje wyciek gazu do układu chłodzenia bądź podciśnienia. Ta pierwsza usterka może zakończyć się nawet remontem silnika w wyniku jego przegrzania. Wyciek gazu do układu dolotowego nie jest aż tak groźny ale powoduje wzrost spalania i długie odpalanie samochodu.
    Stary reduktor to również niestabilne ciśnienie.
    Żywotność przeciętnego reduktora to 100 000 km / 3 lata choć zdarzają się reduktory które wytrzymują znaczniej mniej lub więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *