V generacja

Piąta generacja to wtrysk gazu w fazie ciekłej. Gaz jest podawany przez wtryskiwacze gazowe umieszczone w kolektorze ssącym tak samo jak w IV generacji. Wtryskiwacze podają jednak tu gaz w fazie ciekłej i jest on odparowywany (zmiana stanu skupienia z ciekłego na lotny) dopiero w kolektorze ssącym.Cechą charakterystyczną tej instalacji jest wysokociśnieniowa pompa gazu umieszczona w zbiorniku LPG oraz reduktor, który pełni tu funkcję jedynie regulatora ciśnienia gazu. W reduktorze LPG V generacji nie następuje odparowanie gazu: gdyż gaz wtryskiwany jest w fazie ciekłej.

Odpalanie na gazie

Ze względu na inny sposób działania reduktora niż w poprzednich generacjach w LPG piątej generacji możemy odpalać samochód na gazie. Jednak z uwagi na fakt, że całkowite nieużywanie wtrysków benzynowych może prowadzić do ich zapieczenia większość instalacji V generacji odpala samochód na benzynie. Uruchamianie silnika na benzynie następuje nawet w V generacji w sposób bardziej płynny ze względu na specyficzną procedurę podawania paliwa podczas odpalania.

Zalety LPG 5 generacji

Niewątpliwą zaletą tej generacji LPG jest fakt, że dozowany jest gaz w stanie ciekłym. Dlaczego to takie ważne? Wcześniejsze generacje podawały gaz w fazie lotnej a gaz w fazie lotnej w zależności od temperatury posiada różną objętość. Tak więc w starczych generacjach komputer gazowy musiał zwiększać czas wtrysku gdy gaz był ciepły a skracać gdy gaz był zimny. W piątej generacji ten problem nie występuje.

Wady LPG V generacji

Z pewnością V generacja musi posiadać jakieś wady, skoro nie stała się tak popularna jak IV generacja. Największa wadą tej instalacji jest cena. Jest ona znacznie droższa od IV generacji nie będąc jednak znacznie lepszą. Wyższa jest nie tylko cena montażu ale także koszt usuwania potencjalnych awarii. Awaryjne w piątej generacji są pompy gazu, które się zacierają. Również potencjalne wymiany wtrysków są dużo bardziej kosztowne, gdyż jest to urządzenie dużo bardziej precyzyjne niż w przypadku LPG IV generacji.

Vialle

Wśród instalacji gazowych 5 generacji niewątpliwy prym wiedzie firma Vialle. W Polsce istnieje kilka firm zajmujących się montażem tej instalacji. Większość firm montuje jednak instalacje STAG bądź LPGTech. Na polskim rynku najczęściej spotykamy się jednak z instalacją Vialle LPI w samochodach sprowadzanych z Holandii. Kupując taki samochód nierzadko musimy się liczyć z kosztownymi naprawami instalacji LPG. Nierzadko przeróbka na IV generację okazuje się tańsza niż naprawa V generacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *