Filtry cząstek stałych

Filtr cząsteczek stałych to filtr, który usuwa ze spalin cząsteczki stałe w postaci sadzy. Zarówno w spalinach samochodu benzynowego jak i w dieslu występują cząsteczki sadzy. W silnikach wysokoprężnych jest ich jednak znacznie więcej. Stąd często widujemy czarne spaliny wydobywające się z rur wydechowych diesli.

Sadza – szkodliwe zanieczyszczenie powietrza

Wdychanie przez człowieka powietrza z sadzą ma negatywny wpływ na jego zdrowie. Powoduje choroby układu oddechowego oraz – ściśle z nim połączonego – układu krwionośnego. Niektóre badania wskazują również że takie powietrze może powodować również zmiany nowotworowe.

Usunąć szkodliwą sadzę ze spalin

Konstruktorzy silników samochodowych zauważyli problem wydzielania sadzy przez silniki diesla. Postanowili temu zadziałać konstruując filtry cząstek stałych. Filtry te mają dwie popularne nazwy DPF od angielskiego „diesel particulate filter” lub FAP od francuskiego „filtre à particules”.

Jak działa FAP?

Filtr FAP to po prostu filtr o dużej powietrzni, na której mają miejsce zgromadzić się cząsteczki sadzy. Wydajność filtra cząsteczek stałych sięga blisko 100%. Filtr taki działa na zasadzie magazynu, w którym pozostają cząsteczek stałe, nie są one w żaden sposób likwidowane – jak w katalizatorze. Oczywistym więc jest że po czasie filtr zatyka się.

FAP/DPF z wkładem jednorazowym i wielorazowym

Istnieją dwa rodzaje filtrów cząsteczek stałych. Jedna mają jednorazowy papierowy wkład. Nietrudno sobie wyobrazić że takiego wkładu filtra nie da się już zregenerować w żaden sposób. W innej sytuacji są właściciele samochodów posiadających filtry metalowe lub ceramiczne.

Regeneracja / czyszczenie filtra cząsteczek stałych

Sadza, która w istocie jest niedopalonym paliwem, nadal jest produktem palnym. Jeśli samochód nie posiada filtra papierowego, można usunąć z niego sadzę.

Samoistne, pasywne usuwanie sadzy

Sadza jest produktem palnym, może być stosowana jako paliwo. Stąd pomysł producentów by filtr sam się regenerował. Czyszczenie FAP przebiega w wysokiej temperaturze. Filtr musi osiągnąć temperaturę minimum 600 stopni Celsjusza, wtedy osadzona w filtrze sadza spala się. Oczywiście energia ze spalania sadzy nie jest wykorzystywana – zaletą jednak jest pozbycie się sadzy z filtra. Zadaniem producenta jest więc takie skonstruowanie i umiejscowienie filtra, by czasami samoistnie osiągał on taką temperaturę i sam się regenerował. Stąd taki sposób został nazwany regeneracją pasywną.

Aktywne usuwanie sadzy

Istnieją również inne sposoby usuwania sadzy. Niektórzy producenci stosują specjalny tryb silnika, w którym silnik emituje więcej dwutlenku azotu, który przepływając przez filtr powoduje utlenianie się cząsteczek sadzy.

Jeszcze innym sposobem jest stosowanie specjalnego płynu, który jest wtryskiwany przed filtrem i po zmieszaniu ze spalinami spala się, zwiększając temperaturę wewnątrz filtra i powodując wypalanie sadzy. Oczywiście płyn ten wymaga obowiązkowemu uzupełnianiu. Płyn taki kosztuje kilkaset złotych za litr i jest niedostępny poza ASO. Okresowe uzupełnianie tego płynu co kilkadziesiąt km zwiększa koszty eksploatacji pojazdu.

Usuwanie filtrów FAP/DPF

Istnieje wiele firm, które usuwają filtry cząsteczek stałych. Jest to prosty i skuteczny sposób rozwiązania problemu zapchanego filtra. Pozbywamy się jednak w ten sposób ważnego elementu wpływającego na ekologiczność naszego pojazdu. Usuwanie FAP/DPF jest niezgodne z prawem: samochód, który dostał homologację na normę spalin EURO 4 powinien ją spełniać, inaczej nie powinien zostać dopuszczony do ruchu przez stację diagnostyczną. W krajach europy zachodniej samochód z usuniętym FAP może zostać poddany rutynowej kontroli drogowej, podczas której sprawdzane są spaliny samochodu. W przypadku niespełniania norm kierowca może otrzymać wysoki mandat.

Usunięcie DPF/FAP nie polega jedyne na fizycznym usunięciu filtra poprzez wstawienie prostej rury lub wyjęcia środka filtra i zaspawaniu puszki. Skomplikowane oprogramowanie współczesnych samochodów wykryje takie usunięcie filtra cząsteczek stałych i spowoduje wyświetlenie błędu oraz bardzo często wejście w tryb awaryjny silnika. Z tego też względu usunięcie filtra musi polegać także na przeprogramowaniu sterownika ECU silnika.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Diesel, Technika i oznaczony tagami , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Filtry cząstek stałych

  1. Alrmo pisze:

    W czasach kiedy dostępność tanich aut z turbodoładowanymi dieslami jest znacznie większa niż benzyniaków ten typ napędu jest bardzo często wykorzystywany na wyścigach. Przykład: BMW E46 330d 204 KM, który po chipie osiąga 300 KM. Niech ktoś mi pokaże inny taki samochód, który jest tak łatwo dostępny i tani w zakupie? Dlatego firmy jak FAP Katowice Tomecki robią pełno takich aut na tuning i od razu chip i badanie na hamowni.

    Właściciel Phaetona 3.0 TDI 4X4 po chipie.

  2. Maciej W. który miał już w życiu cztery BMW :) pisze:

    E46 diesel to samochód tani w zakupie ale każdy jeden który go kupi robi turbinę, wtryski, usuwa klapki w kolektorze a to są wydatki. Zakup auta to nie wszystko!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *