Octavia I produkowana w latach 1996 – 2004 to pierwszy model Skody, który można nazwać samochodem nowoczesnym, zrywającym ze starym wizerunkiem czeskiego producenta. Nic dziwnego, że Octavia jest całkiem inna niż poprzednie Skody – została stworzona przez Volkswagena.
Octavia sprawia wrażenie samochodu klasy średniej – jak Audi A4, Passat czy Ford Mondeo, lecz nim nie jest. Octavia pod względem wielkości zajmuje jedno miejsce niżej. Samochód zbudowano na platformie VW A4 PQ 34, na której zbudowane są również:
- Audi A3/S3
- Audi TT
- VW Golf IV
- VW Bora
- VW Jetta IV
- VW New Beetle
- SEAT Toledo II
- SEAT Leon I
Mimo wielu lat od rozpoczęcia produkcji Octavia nadal wygląda świeżo. Zwłaszcza nadwozie po liftingu prezentuje się nowocześnie.
Octavia występowała w dwóch wersjach nadwozia:
- 5 drzwiowy liftback
- 5 drzwiowe kombi
Bogactwo silników
Skoda Octavia występuje w wielu wersjach silnikowych. Może posiadać jeden z 7 silników benzynowych (od 75 KM do 180 KM w tym również 1.8 T) oraz 5 silników diesla (od wolnossącego SDI 68 KM do najmocniejszego turbodoładowanego legendarnego wyrobu VAG: 1.9 TDI o mocy 131 KM).
Niestety podstawowe wersje silnikowe są dość słabe i mało nowoczesne – nic dziwnego, samochód miał być tani a stosowanie drogich silników uniemożliwiłoby konkurowanie ceną Skodzie.
Škoda Octavia 4×4, WRC, RS
Samochód posiadał bardzo wiele wersji. Były wersje z napędem na 4 koła oraz wersja usportowiona RS z silnikiem 1.8 T z pięcioma zaworami na cylinder o mocy 180 KM.
Popularna rodzinna Skoda zyskała również sławę w samochodowych rajdach: wersja rajdowa WRC o mocy 300 KM zaprezentowana została pod koniec 1998 roku – jeździł nią mi. słowacki kierowca Igor Drotar.
Lifting w 2000 roku
Octavia przeszła lifting w 2000 roku. Zmieniono wtedy lampy, zderzaki oraz inne detale. W środku samochodu zmieniono natomiast deskę rozdzielczą. Pojazdy po liftingu są również lepiej wyposażone. Przed liftingiem wersje wyposażenia nazywały się LX, GLX, SLX L&K po liftingu wprowadzono nowe oznaczenia Classik, Ambiente, Elegance L&K.
Octavia po liftingu w środku wygląda dużo nowocześniej.
W 2004 zakończono produkcję modelu Octavia I i rozpoczęto produkcję modelu Octavia II.
Wady
- pękająca przednia szyba w niektórych partiach samochodów
- nisko zamontowany silnik powoduje że łatwo uszkodzić miskę olejową
- awarie podnośników szyb – czasami nawet dochodzi do opadnięcia szyby
- gnijąca wiązka elektryczna w drzwiach
- brak naprawdę ekonomicznego, nowoczesnego, małego silnika benzynowego gwarantującego przyzwoite osiągi: wersja 1.4 MPI jest bardzo słaba a mocniejsze wersje
- 1.6 są ośmiozaworowe i mało ekonomiczne
- typowe usterki osprzętu silników VW występujące we wszystkich pojazdach tej grupy
Zalety
- bogata paleta nowoczesnych silników: mocnych silników benzynowych i diesli
- korzystny stosunek ceny do jakości
- bardzo duży bagażnik: 528 litrów w wersji liftback
- przestrzenność
- dobry komfort jazdy z przodu
Podsumowując Octavia I jest idealnym samochodem rodzinnym, lecz wersje z mocniejszymi silnikami zaspokoją także kierowców mających sportowe aspiracje. Octavia w wersji Turbo RS osiąga 100 km po 7,9 sekundy – jest to wynik bardzo dobry na samochód tej klasy. Jest to z pewnością solidny kawałek samochodu za rozsądne pieniądze.
Wersje 1.8 T 180 KM traktowałbym raczej jako ciekawostkę. Te wersje kosztują na rynku aut używanych prawie tyle samo co Audi TT z tym motorem albo A3 – jak ktoś chce kupować samochód z tym silnikiem nie wybierze raczej Octavii.
Sam posiadam 1.6 102 KM i mocy niestety mi brakuje – to auto ma ponad 1200 KG i 102 KM szału nie robi delikatnie mówiąc. Najgorsze że również lubi spalić swoje. Na benzynie spalał mi średnio 8 – 9 litrów, zdenerwowałem się i założyłem gaz. Nie jakąś sekwencje tylko zwykły, wiele osób mówiło że się nie da ale jeżdżę już tak trzeci rok i jest ok. Spalanie 11-12 litrów ale to i tak znacznie lepiej wychodzi niż benzyna. Jednak mocy brakuje coraz bardziej…
Spalanie 1.6 rzeczywiście nie jest małe. W małym mieście Rawicz – 9 litrów to minimum. Jak jeździłem tydzień po Wrocławiu to wyszło mi spalanie 10,5 litra. Też myślę nad gazem, ale zmiana auta i gaz do nowego. Może będzie Octavia II? Tylko kasy na razie brak.
Najlepszym rozwiązaniem jest 1.8 T + LPG, wychodzi taniej paliwo niż w 1.9 TDi, jeździ lepiej niż TDi po jakimkolwiek chipie, no i trwały to silnik jest.