FSI

FSI jest często widywanym skrótem widniejącym na klapach samochodów koncernu Volkswagen. 1.4 FSI, 1.6 FSI, 2.0 FSI to często widywane oznaczenia. Co oznacza ten tajemniczy skrót?

Silnik FSI to silnik z uwarstwionym wtryskiem benzyny (ang. Fuel Stratified Injection). Co daje to owe uwarstwienie? Klasyczny silnik benzynowy musi pracować na mieszance stechiometrycznej paliwo/powietrze w okolicach 1 : 14,7. Oznacza to że na każdy gram paliwa musi być dostarczane 14,7 grama benzyny. Mieszanki ubogie, czyli takie które np. zawierają na 1 gram benzyny 50 gram powietrza trudno jest zapalić za pomocą świecy w cylindrze. Świeca zapłonowa nie zapala dobrze mieszanek ubogich. Jeśli nawet dojdzie do zapłonu takiej mieszanki będzie on nieefektywny.

Co daje mieszanka uwarstwiona stosowana w FSI?

W silniku FSI różne warstwy mieszanki mają różny skład stechiometryczny (różną zawartość paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej). Przy świecy zapłonowej mieszanka osiąga skład bliski 1 : 14,7 – dzięki temu może być łatwo zapalna przez świecę zapłonowa a w pozostałej części mieszanka jest „rzadsza” ale taka „rzadsza” mieszanka również może się zapalić, ale… wtórnie od tej bogatszej. Dzięki temu spalana jest cała mieszanka.

Uzyskanie niejednorodnej mieszanki w cylindrze nie jest niestety łatwe.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Silniki i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „FSI

  1. Marcin pisze:

    jak zawsze jasno i prosto: w portalu motoryzacyjnym dodaj-gazu.pl – przeczytałem i wszystko rozumie i chyba kupię kiedyś TSI jak będzie trochę więcej kasy niż parę pln na 15 letnie auto 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *