FSI jest często widywanym skrótem widniejącym na klapach samochodów koncernu Volkswagen. 1.4 FSI, 1.6 FSI, 2.0 FSI to często widywane oznaczenia. Co oznacza ten tajemniczy skrót?
Silnik FSI to silnik z uwarstwionym wtryskiem benzyny (ang. Fuel Stratified Injection). Co daje to owe uwarstwienie? Klasyczny silnik benzynowy musi pracować na mieszance stechiometrycznej paliwo/powietrze w okolicach 1 : 14,7. Oznacza to że na każdy gram paliwa musi być dostarczane 14,7 grama benzyny. Mieszanki ubogie, czyli takie które np. zawierają na 1 gram benzyny 50 gram powietrza trudno jest zapalić za pomocą świecy w cylindrze. Świeca zapłonowa nie zapala dobrze mieszanek ubogich. Jeśli nawet dojdzie do zapłonu takiej mieszanki będzie on nieefektywny.
Co daje mieszanka uwarstwiona stosowana w FSI?
W silniku FSI różne warstwy mieszanki mają różny skład stechiometryczny (różną zawartość paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej). Przy świecy zapłonowej mieszanka osiąga skład bliski 1 : 14,7 – dzięki temu może być łatwo zapalna przez świecę zapłonowa a w pozostałej części mieszanka jest „rzadsza” ale taka „rzadsza” mieszanka również może się zapalić, ale… wtórnie od tej bogatszej. Dzięki temu spalana jest cała mieszanka.
Uzyskanie niejednorodnej mieszanki w cylindrze nie jest niestety łatwe.
jak zawsze jasno i prosto: w portalu motoryzacyjnym dodaj-gazu.pl – przeczytałem i wszystko rozumie i chyba kupię kiedyś TSI jak będzie trochę więcej kasy niż parę pln na 15 letnie auto 🙂