1.5 dCi to bardzo oszczędny silnik diesla produkcji Renault z wtryskiem common rail stosowany w samochodach:
- Dacia: Duster, Logan, Sandero
- Nissan: Juke, NV200, Qashqai, Almera, Note
- Renault: Clio, Megane, Kangoo, Fluence, Thalia, Micra
Główną zaletą silnika 1.5 dCi jest bardzo niskie spalanie, bardzo kulturalna praca – cicha i równa. Występuje cała gama silników dCi o różnych pojemnościach. 1.5 dCi jest najmniejszym z nich.
1.5 dCi 90 KM a 110 KM
Wersje do 90 KM posiadają turbo o stałej geometrii. Wersje o mocy 110 KM (i podobne) posiadają turbinę o zmiennej geometrii kierownic. Mocniejsza wersja będzie miała więc nie tylko więcej mocy, ale również i będzie bardziej elastyczna na niskich obrotach. Bardziej wysilony jest jednak w niej układ korbowo-tłokowy, który jest słabym punktem 1.5 dCi.
Usterki 1.5 dCi
Wadami silników 1.5 dCi są szybko zużywające się turbiny, zdarzają się usterki turbin już po przebiegu 60 000 km, lecz wiele turbin wytrzymuje znacznie więcej. Koszt regeneracji turbiny w tym motorze to około 1000 zł.
Pojawiają się również problemy z wtryskiwaczami, wtryskiwaczy nie można tak po prostu podmienić – po założeniu trzeba je zakodować. Koszt regeneracji wtryskiwacza to około 150 zł. Nowy wtryskiwacz kosztuje około 1000 zł – jedna sztuka. Wtryskiwacz nie zawsze da się zregenerować.
Czasami zdarzają się usterki mechanizmu korbowo – tłokowego, wtedy naprawa jest nieopłacalna – koszt to ponad 3000 zł i najlepiej szukać nowego silnika. Problem ten dotyczy częściej wersji 110 KM.
Usuwanie FAP
Usuwanie FAP to częsty zabieg, na który decydują się posiadacze samochodów z silnikiem 1.5 dCi wyposażonymi w filtr cząstek stałych. Problemy z filtrem cząstek stałych w tym silniku zaczynają się z reguły w okolicach 100 – 150 tyś. km. W niektórych samochodach następuje to jednak znacznie wcześniej jeśli są eksploatowane w dużej mierze w warunkach miejskich.
Należy jednak pamiętać, że usuwając filtr pozbawiamy tę jednostkę napędową normy EURO5.
Chip-tuning
Jak do każdego silnika diesla również do 1.5 dCi oferowane są chipy. Specjalne boxy zwiększają moc nawet o 40 KM. Poniższa tabela zawiera przykładowe wzrosty mocy na przykładzie samochodów Dacia.
Fabryczna moc KW / KM |
Fabryczny moment Nm |
Po tuningu moc KW / KM |
Po tuningu moment Nm |
|
Duster |
79 / 107 |
240 |
95 / 129 |
285 |
Duster |
80 / 109 |
240 |
94 / 128 |
283 |
Duster |
81 / 110 |
240 |
98 / 133 |
290 |
Duster |
63 / 86 |
200 |
76 / 103 |
240 |
Duster |
66 / 90 |
200 |
81 / 110 |
244 |
Logan dCi |
48 / 65 |
160 |
60 / 82 |
200 |
Logan dCi |
50 / 68 |
160 |
62 / 84 |
205 |
Logan dCi |
63 / 86 |
200 |
78 / 107 |
245 |
Logan MCV 1.5 dCi |
50 / 68 |
160 |
62 / 84 |
205 |
Logan MCV 1.5 dCi |
63 / 86 |
200 |
78 / 107 |
245 |
Logan Pick-Up 1.5 dCi |
50 / 68 |
160 |
62 / 84 |
205 |
Logan Pick-Up 1.5 dCi |
63 / 86 |
200 |
78 / 107 |
245 |
Sandero 1.5 dCi |
50 / 68 |
160 |
62 / 84 |
205 |
Sandero 1.5 dCi |
63 / 86 |
200 |
78 / 107 |
245 |
Sandero Stepway 1.5 dCi |
50 / 68 |
160 |
62 / 84 |
205 |
Zastosowanie chip tuningu zwiększa zauważalnie moc musimy jednak pamiętać że zwiększenie mocy silnika prowadzi do szybszego zużycia silnika, turbiny oraz wszystkich elementów współpracujących z silnikiem w tym sprzęgła i skrzyni biegów.
wiele osób chwali sobie VW za silnik TDi, nikt nie docenia Renault za ten dCi. Ja miałem służbowe 1.5 dCi w Clio, teraz mam firmę i mam… dostawczego Logana 1.5 dCi wziętego w leasingu, a żona jeździ Megane… również ten sam motor.
Naprawdę nie ma co narzekać, padało jedynie turbo w okolicach 100 000 km ale to standard w samochodach doładowanych.
Silniki 1.5 dCi mają fajny chód pracy i dobrą elastyczność natomiast taki samochód po przebiegu 90 000 km psuje się niesamowicie. Szczególnie drogie w naprawach są te 110 KM.
Kupiłem Megane II z tym silnikiem, miało przebieg 150 000 obecnie ma 230 000 i nie miałem żadnych problemów ani z wtryskiwaczami ani z turbo. Raczej ogólnie nie mam z nim jakichś większych problemów. 1.5 trzeba traktować delikatnie i będzie ok. podobno można nim zrobić bezawaryjnie nawet 300 000.