Monter instalacji gazowych to osoba, która zajmuje się montażem, serwisem oraz naprawą samochodowych instalacji gazowych. W Polsce najpopularniejsze są instalacje gazu LPG IV generacji. Taki stan rzeczy utrzymuje się już od dekady.
Ze względu na specyfikę obecnej generacji instalacji gazowych, konieczna jest całkowicie poprawna praca samochodu na benzynie przed dokonaniem adaptacji do zasilania gazem. Z tego względu monter instalacji gazowych musi być jednocześnie mechanikiem z przynajmniej dobrą znajomością silników oraz benzynowych układów wtryskowych – źródło LPG Poznań.
Podczas montażu instalacji gazowej konieczna jest modyfikacja oryginalnej wiązki elektrycznej silnika. Z tego również względu, samodzielny monter instalacji gazowych musi znać podstawy samochodowej elektryki.
Do niedawna od monterów instalacji gazowych wymagana była również umiejętność obróbki oraz montażu przewodów miedzianych. Taka praca bardziej przypomina pracę instalatora CO w domu jednorodzinnym niż pracę mechanika. Wygięcie przewodu miedzianego w odpowiedni sposób nie jest wbrew pozorom łatwe. Obecnie coraz więcej firm stosuje przewody instalacji LPG fazy ciekłej wykonane z tworzyw sztucznych. Zmniejsza to czasochłonność podczas samego podłączania przewodu oraz odpowiedniego jego wygięcia ale zwiększa ilość koniecznych zaczepów. Ich montaż to również mało typowe zajęcie dla mechanika, ale instalator instalacji gazowych musi tę umiejętność również posiadać.
Instalator LPG musi również znać podstawy „strojenia silników”. To umiejętności trochę bliźniacze z tymi, które muszą posiadać osoby wykonujące chip-tuning.
Jak widać monter instalacji gazowych to zajęcie dość wymagające pod względem umiejętności. W praktyce trudno zająć się od razu montażem LPG nie znając się ogólnie na mechanice samochodowej.
Czy warto zostać instalatorem LPG?
Zawód ten postrzegany jest różnie. Niestety mimo znacznej poprawy jakości montowanych instalacji gazowych przez wielu kierowców instalacje LPG są postrzegane jako pewien rodzaj „druciarstwa” czy „Januszostwa” (słownikiem Internetu). A szkoda, bo zawód ten jest mało szkodliwy dla zdrowia, w porównaniu z lakiernikiem czy nawet zwykłym mechanikiem, który znacznie częściej ma kontakt z olejami.