Mechanik samochodowy

Praca mechanika samochodowego polega na naprawie oraz bieżącym serwisie samochodów. Wśród mechaników wyróżniamy kilka specjalizacji. Najczęściej mechanicy dzielą się na:

  • mechaników specjalizujących się w naprawie silników, manualnych skrzyń biegów i wymiany sprzęgieł, obecnie dziś bardzo często jest to zawód połączony z elektromechanikiem
  • elektromechanicy, czyli mechanicy specjalizujący się w naprawie usterek od strony elektronicznej
  • mechanicy specjalizujący się w naprawie automatycznych skrzyni biegów
  • mechaników specjalizujących się w serwisowaniu układów zawieszenia oraz elementów układu kierowniczego (wymiana amortyzatorów, drążków kierowniczych, drążków stabilizatora, wahaczy), często (choć nie zawsze) serwisy te wykonują również usługę ustawienia zbieżności pojazdu
  • wulkanizatorzy, zajmujący się wymianą ogumienia oraz jego naprawą i wyważaniem kół

Mechanik, zawód bardziej odpowiedzialny od lekarza!

Związki zawodowe lekarzy przekonują ciągle o tym jak odpowiedzialna jest praca lekarza. Jednak przy pracy mechanika zawód lekarza jest zawodem wymagającym mało odpowiedzialności. Dlaczego? Gdy dentysta popełni błąd przy usuwaniu zęba i wedrze się w dziąsło zakażenie… najwyżej poniesie śmierć jedna osoba. A gdy mechanik nie dokręci koła, rozpędzony samochód może wjechać na chodnik, po którym np. porusza się kondukt żałobny zmarłego w wyniku zakażenia pacjenta. Reasumując: błąd lekarza może doprowadzić do śmierci jednej osoby. Błąd mechanika może doprowadzić do śmierci wielu osób.

Mechanik to zawód wymagający ciągle nowej wiedzy!

Gdy jesteś mechanikiem i zajmujesz się np. naprawą silników ciągle musisz uaktualniać swoją wiedzę. Inaczej nie naprawisz żadnego nowego samochodu a to oznacza straty w biznesie bądź brak klientów! Porównanie tu mechanika znowuż do lekarza również nie daje temu drugiemu szans. Bo ile nowych płci albo nowych gatunków ludzi powstało w ciągu 20 lat??? W ciągu ostatnich dwóch dekad samochody zyskały elementy, których wcześniej nie posiadały. Takich jak zawory EGR, turbosprężarki (dawniej występowały bardzo rzadko; dziś wiele nowych aut „ma turbo”), układy zmiennych faz rozrządu oraz inne techniczne rozwiązania. A ile nowych organów przybyło ludziom w ciągu ostatnich 20 lat???

Czy mechanik dobrze zarabia?

Niestety mechanik samochodowy w Polsce nie zarabia dobrze. Mimo, że jest to praca bardzo wymagająca. Niskie zarobki związane są z faktem iż zawód mechanika bardzo często wykonują pasjonaci, którzy nie liczą czasu ani pieniędzy związanych ze zdobyciem odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia.